loading...

مجله خبری ترانسمیتر فشار

بازدید : 8
پنجشنبه 22 دی 1401 زمان : 18:39


«ابزار دقیق» (Instrumentation)، دسته‌ای از تجهیزات مورد استفاده برای تفحص بر روی تغییرات کمیت‌های فیزیکی نظیر جریان، دما، سطح، فشار و دیگر پارامترهای مهم در سازه‌های مهندسی، ماشین‌آلات و فرآیندها می باشد. وظیفه طراحی، بسط، نصب، رئیس و نگهداری تجهیزات ابزار دقیق بر عهده کارشناسان در دست گرفتن قرار دارد. سود‌گیری از ابزار دقیق مناسب در پروژه‌های مهندسی، امکان تحقیق مداوم بر روی عملکرد سیستم و اجزای متفاوت آن را فراهم می‌کند. لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ، یک کدام از منطقههای اصلی کاربرد ابزار دقیق می‌باشد.

نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به خواسته اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به خواسته اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
انواع ابزار دقیق چه میباشند؟
ابزار دقیق معمولا بر پایه ی ساختار به گونه های الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. این تجهیزات به منظور اندازه‌گیری و یا در اختیار گرفتن پارامترهای مختلفی نظیر فشار استاتیک، اختلاف فشار، جریان، دما، سطح، چگالی، ویسکوزیته، تشعشعات، مراحل و غیره آیتم استعمال قرار می‌گیرند. در واقع، نوع پارامتر قابل اندازه‌گیری و کنترل، از معیارهای مهم تقسیم‌بندی ابزار دقیق است. از متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گونه های ابزار دقیق می‌قدرت به ولو، ترانسمیتر، آنالایزر، سلونوئید، دژنکتور و رله اشاره کرد. سنسور، ترانسدیوسر، آلارم، نشانگر، رکوردر، رگولاتور و کنترلر، از دیگر تجهیزات کنترلی رایج در ابزار دقیق سیستم‌های پایپینگ می‌باشند.

سرگردان فشار، یکی‌از متداول‌ترین نشانگرهای مورد به کارگیری در لوله‌کشی صنعتی
حیران فشار، یکی از متداول‌ترین نشانگرهای آیتم به کارگیری در لوله‌کشی صنعتی
ترانسمیتر چیست ؟
«ترانسمیتر» (Transmitter)، در لغت به معنای فرستنده می‌باشد. در حوزه کنترل و ابزار دقیق، ترانسمیتر، وسیله‌ای می باشد که سیگنال‌های دریافتی از سنسور را به سیگنال‌های استاندارد و قابل تفسیر برای واحد در دست گرفتن تبدیل می‌کند. سیگنال ارسالی توسط ترانسمیتر، معرف کمیت فیزیکی مورد تفحص در سیستم می‌باشد. ترانسمیترها مبنی بر کمیت قابل اندازه‌گیری به اشکال ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر سطح، ترانسمیتر جریان، ترانسمیتر دما، ترانسمیتر حالت، ترانسمیتر سرعت، ترانسمیتر pH و غیره تقسیم‌بندی می‌گردد.

از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و ترانسمیتر فشار
از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و فشار
ترانسمیتر فشار چیست؟
ترانسمیتر فشار یا «پرشر ترانسمیتر» (Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می باشد که به منظور دریافت، تبدیل و ارسال سیگنال‌های معرف فشار در سیستم‌های انتقال سیالات گزینه استفاده قرار میگیرد. این وسیله علاوه بر تعیین فشار سیالات گوناگون نظیر گاز، مایع، هوا و روغن، امکان ترانسمیتر فشار اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های مهم صنعتی مانند جریان، سطح، چگالی، وزن و دما را مهیا می‌کند. به عبارت دیگر، در بسیاری از موردها، سیگنال ارسال شده توسط ترانسمیتر، به عنوان مبنای اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های فیزیکی به شغل گرفته میشود.

نمونه‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با امکان اندازه‌گیری فشار گیج یا نسبی و فشار مطلق
نمونه‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با قابلیت و امکان اندازه‌گیری فشار گیج یا نسبی و فشار مطلق
پرشر ترانسمیتر در اکثر صنایع مرتبط با انتقال سیالات کاربرد داراست. با این وجود، این وسیله از عنایت بالایی در سیستم‌های پایپینگ کارخانه‌های فرآیندی برخوردار‌است. در برخی از موردها، ترانسمیتر به خطا با عنوان ترانسدیوسر معرفی می‌گردد. با وجود تشابه در کاربری ترانسمیتر و ترانسدیوسر فشار در حوزه ابزار دقیق، وظیفه و سعی این دو وسیله با یکدیگر تفاوت دارااست. در بخش‌های بعدی به معرفی تفاوت‌های این تجهیزات خواهیم پرداخت.

کاربرد ترانسمیتر فشار چیست؟
تجهیزات اندازه‌گیری فشار نظیر سنسور، ترانسدیوسر، ترانسمیتر و غیره در صنایع نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارگاه‌های فرآوری مواد غذایی، کارخانه‌های پتروشیمی، کارخانه‌های تشکیل داد مواد شیمیایی، پروژه‌های معدنی، پروژه‌های عمرانی، کارخانه‌های داروسازی، سوله‌های کاغذسازی، سیستم‌های پایپینگ، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات سرمایشی و غیره کاربرد دارند. به عبارت دیگر، در هر صنعتی که نیاز به اندازه‌گیری و در دست گرفتن فشار سیالات باشد، ترانسمیترهای فشار به عنوان یکی‌از گزینه‌های احتمالی در نظر گرفته میشوند.

نمونه‌ای از ترانسمیتر فشار نصب شده بر روی فضا اختلاط خمیر صفحه در کارخانه کاغذسازی
نمونه‌ای از ترانسمیترهای فشار نصب شده بر روی دور پرشین ابزار دقیق و اطراف اختلاط خمیر صفحه در کارخانه کاغذسازی
کلاً، پرشر ترانسمیتر برای کاربری‌های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

مطالعه بر روی اختلاف فشار و فشار عملیاتی اشکال پمپ و کمپرسور صنعتی
در دست گرفتن و اندازه‌گیری فشار برای کنترل کیفیت در مراحل ساخت ماشین آلات صنعتی و اعتقاد و باور از سعی مناسب تجهیزات
رسیدگی فشار در عملیات حفاری چاه نفت و گاز
پژوهش بر روی تلاش توربین‌ها، خطوط انتقال، ولوهای در دست گرفتن و غیره در نیروگاه‌ها
تحقیق و کنترل فشار پمپ‌های والا مورد به کارگیری برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه توزیع خدمات شهری
نظارت بر روی فشار پمپ‌های مورد استفاده برای انتقال سیالات ویسکوز و نیمه جامد در سوله‌های فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی‌‌ها
بررسی فشار سیالات شیمیایی خورنده در پمپ‌های مورد استعمال در سوله‌های شیمیایی و پتروشیمی
در اختیار گرفتن فرآیند انتقال دوغاب در پروژه‌های معدنی و عمرانی
اندازه‌گیری فشار مناسب در کارخانه‌های کاغذسازی حین فرایند فراهم‌سازی خمیر ورقه
بازرسی بر روی فشار سیستم‌های انتقال ذرات ریز و پودرهای گزینه استفاده در کارخانه‌های داروسازی
کنترل و تهیه فشار تجهیزات آیتم استفاده در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

خلال موردها بالا، ترانسمیترهای فشار در صنایع کشاورزی، نساجی، پلاستیک‌سازی، تولید سیمان و غیره نیز به شغل گرفته میشوند. از کاربردهای جذاب ترانسمیترهای فشار و تجهیزات یار آنان می‌قدرت به اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی دیگر (مانند سطح، جریان، دما) و مطالعه بر روی سیستم فیلتراسیون اشاره کرد.

مقصود به کار گیری از ترانسمیتر فشار چیست؟
هدف مهم استفاده ترانسمیترهای فشار و کنترل کمیت‌های فیزیکی مرتبط با فشار، هجران از مشکلاتی نظیر کاویتاسیون، افت جریان، شکست مکانیکی، لرزش بیش از حد، آلودگی صوتی، استهلاک قطعات و با صرفه‌سازی فشار سیستم برای کسب به بهترین خروجی ممکن هست.

انواع ترانسمیتر فشار کدام می باشند؟
ترانسمیترهای فشار دارای گونه های مختلفی میباشند که هریک بر طبق معیارهای مختلفی نظیر فشار قابل اندازه‌گیری و مکانیزم اندازه‌گیری تقسیم‌بندی میگردند. از گونه های ترانسمیتر فشار مبنی بر فشار قابل اندازه‌گیری می‌توان به مورد ها تحت اشاره کرد:

ترانسمیتر فشار مطلق: اندازه‌گیری فشار حقیقی در هر نقطه نسبت به خلا (فشار صفر مطلق)
ترانسمیتر فشار نسبی یا فشار سرگردان: اندازه‌گیری فشار نسبت به فشار اتمسفریک (فشار محیط)
ترانسمیتر فشار تفاضلی یا اختلاف فشار: اندازه‌گیری اختلاف فشار دربین دو نقطه مختلف در یک سیستم
متداول‌ترین و کاربردی‌ترین ترانسمیتر فشار از در بین مورد ها بالا، ترانسمیتر اختلاف فشار است. تکنولوژی‌های متنوعی به منظور اندازه‌گیری فشار در ساختار ترانسمیترها مورد به کارگیری قرار میگیرند. بر این پایه، گونه های ترانسمیترها عبارت می باشند از:

ترانسمیتر فشار پیزومقاومتی
ترانسمیتر فشار خازنی
ترانسمیتر فشار الکترومغناطیسی
ترانسمیتر فشار پیزوالکتریک
ترانسمیتر فشار دارای کرنش سنج
ترانسمیتر فشار نوری یا اپتیکال
اکثر زمان ها ترانسمیترهای متداول در سیستم‌های پایپینگ از کرنش سنج برای اندازه‌گیری فشار به کارگیری می‌کنند. در زمینه ی آشنایی با کاربردها و روش تلاش انواع ابزار دقیق مورد به کارگیری در فرآیندهای صنعتی مثلا تجهیزات اندازه‌گیری فشار،

فیلم یادگرفتن ابزار دقیق (Instrumentation)
گونه های ترانسمیتر مطابق فشار قابل اندازه‌گیری
ترانسمیترهای فشار، تجهیزات اندازه‌گیری فشار مطلق، فشار نسبی و اختلاف فشار هستند. ساختار و طرز همت ترانسمیترهای مورد به کارگیری برای هرمورد از این فشارها با یکدیگر تفاوت دارد. درین نصیب، به معرفی اجمالی گونه های ترانسمیتر بر اساس نوع فشار قابل اندازه‌گیری می‌پردازیم.

ترانسمیتر فشار مطلق چیست ؟
«ترانسمیتر فشار مطلق» (Absolute Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می‌باشد که در اندازه‌گیری فشار سیالات گازی، مایع و هوا نسبت به نقطه مرجع صفر ( خلا) مورد استفاده قرار می گیرد. این ترانسمیتر از یک سنسور موجود در فضای بسته (فضا ایزوله با فشار صفر مطلق) تشکیل می‌شود. برخورد سیال به دور و بر سنسور، اختلاف فشاری را به وجود می‌آورد که بیان کنده فشار مطلق سیال هست. این فشار به صورت یک سیگنال از سنسور به ترانسمیتر فرستاده می شود. ترانسمیتر، پس از دریافت این سیگنال و تبدیل آن به داده‌های استاندارد، سیگنال دیگری را به سمت کنترلر ارسال می‌کند. سیگنال خروجی ترانسمیتر فشار مطلق به صورت جریان آنالوگ یا دیجیتال بوده و بازه فشار قابل اندازه‌گیری به وسیله آن بین 0 تا 69 کیلو پاسکال هست.

نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
ترانسمیترهای فشار مطلق در صنایع و فرآیندهای مختلفی نظیر داروسازی، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز، پتروشیمی، فرآوری مواد شیمیایی و مطالعات علمی کاربرد دارا هستند. این ترانسمیترها، معمولا به منظور تحقیق بر روی کوشش پمپ‌های خلا، اندازه‌گیری فشار مایعات، بسته‌بندی صنعتی، کنترل فرآیندهای صنعتی و رسیدگی کیفیت تجهیزات هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تمامی این مورد ها، اندازه‌گیری فشار نیازمند یک مبنای ثابت است. ترانسمیترهای فشار مطلق برای اندازه‌گیری سطح، دما و نرخ جریان سیستم‌های بسته نیز به شغل می روند.

ترانسمیتر فشار نسبی یا ترانسمیتر فشار سرگردان چیست ؟
«ترانسمیتر فشار سرگردان» (Gauge Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می باشد که به خواسته اندازه‌گیری فشار سیالات نسبت به فشار فضا مورد استعمال قرار میگیرد. سنسور این نوع ترانسمیتر، خلاف ترانسمیتر فشار مطلق، در یک فضای کاملا بسته قرار ندارد. وجود یک مجرای متصل به اطراف بیرونی ترانسمیتر (مانند تصویر زیر)، سبب ساز قرارگیری سنسور در معرض فشار اطراف می‌شود. در واقع، مبنای اندازه‌گیری فشار از صفر مطلق به صفر نسبی (فشار جو) تغییر تحول می‌کند. در این‌حالت، اجرا فشار سیال به سنسور، سبب ارسال سیگنال معرف فشار گیج به ترانسمیتر و تبدیل آن به سیگنال استاندارد می‌گردد. اکثر وقت ها سنسورهای مورد به کار گیری در ترانسمیترهای فشار نسبی، کار کشته به اندازه‌گیری حداکثر فشار 50 مگاپاسکال می باشند.

نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
ترانسمیترهای فشار حیران در مواردی آیتم به کار گیری قرار می گیرند که نیاز به در دست گرفتن تغییرات فشار نسبت به فشار اطراف باشد. مثلا، تغییر و تحول فشار جو بر روی سطح مایع موجود در یک مخزن تاثیر بدون واسطه می‌گذارد. ترانسمیترهای فشار نسبی، امکان در اختیار گرفتن تغییرات سطح و تهیه و تنظیم سیستم مبنی بر فشار دور و اطراف را آماده می‌کنند. این ترانسمیترها در پزشکی نیز کاربرد دارا هستند. از کاربردهای پزشکی ترانسمیترهای فشار گیج می‌توان به در دست گرفتن مراحل خارج کردن مایعات از زخم بیماران، تهیه و تنظیم فشار کپسول‌های اکسیژن و اندازه‌گیری فشار خون (ترانسمیتر فشار خون) اشاره کرد.


ترانسمیتر فشار تفاضلی یا ترانسمیتر اختلاف فشار چیست ؟
ترانسمیتر اختلاف فشار، «ترانسمیتر فشار تفاضلی» (Differential Pressure Transmitter) یا ترانسمیتر DP، وسیله‌ای می باشد که در اندازه‌گیری اختلاف فشار در بین دو نقطه از سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. ترانسمیتر فشار تفاضلی، پرکاربردترین و متداول‌ترین نوع ترانسمیترهای گزینه استفاده در سیستم‌های در اختیار گرفتن سیالات می‌باشد. ولی از نگاه فنی، اکثر اوقات ترانسمیترهای فشار مطابق اصول ترانسمیترهای اختلاف فشار عمل می‌کنند. به عنوان مثال، در ترانسمیتر فشار حیران، فشار جو به عنوان مبنای اندازه‌گیری اختلاف فشار در لحاظ گرفته میشود. در صورتی که در ترانسمیتر فشار تفاضلی، سنسور با اتصال به یک نقطه دیگر از سیستم، فشار آن نقطه را به عنوان مبنای اندازه‌گیری در نظر می‌گیرد.

نمونه‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
نمونه‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر فشار تفاضلی، معمولا برای در اختیار گرفتن افت فشار در سیستم‌های تصفیه آب، تاسیسات تهویه مطبوع، فرآوری مواد غذایی، داروسازی، کاغذسازی، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه‌ها، تجهیزات دریایی و زیردریایی به فعالیت برده می‌شود. این وسیله می‌تواند دیگر کمیت‌های فیزیکی نظیر چگالی، جریان، سطح و ویسکوزیته را اندازه‌گیری کند.

اجزای ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر اختلاف فشار از المان‌های اول، المان‌های ثانویه و اطراف مهم تشکیل می‌شود. المان‌های اولیه، وظیفه ساخت‌و‌ساز اختلاف فشار در هنگام تغییر تحول جریان سیال را برعهده دارا هستند. از المان‌های اولیه مورد به کارگیری برای نصب و فعال سازی ترانسمیتره


«ابزار دقیق» (Instrumentation)، دسته‌ای از تجهیزات مورد استفاده برای تفحص بر روی تغییرات کمیت‌های فیزیکی نظیر جریان، دما، سطح، فشار و دیگر پارامترهای مهم در سازه‌های مهندسی، ماشین‌آلات و فرآیندها می باشد. وظیفه طراحی، بسط، نصب، رئیس و نگهداری تجهیزات ابزار دقیق بر عهده کارشناسان در دست گرفتن قرار دارد. سود‌گیری از ابزار دقیق مناسب در پروژه‌های مهندسی، امکان تحقیق مداوم بر روی عملکرد سیستم و اجزای متفاوت آن را فراهم می‌کند. لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ، یک کدام از منطقههای اصلی کاربرد ابزار دقیق می‌باشد.

نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به خواسته اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به خواسته اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
انواع ابزار دقیق چه میباشند؟
ابزار دقیق معمولا بر پایه ی ساختار به گونه های الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. این تجهیزات به منظور اندازه‌گیری و یا در اختیار گرفتن پارامترهای مختلفی نظیر فشار استاتیک، اختلاف فشار، جریان، دما، سطح، چگالی، ویسکوزیته، تشعشعات، مراحل و غیره آیتم استعمال قرار می‌گیرند. در واقع، نوع پارامتر قابل اندازه‌گیری و کنترل، از معیارهای مهم تقسیم‌بندی ابزار دقیق است. از متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گونه های ابزار دقیق می‌قدرت به ولو، ترانسمیتر، آنالایزر، سلونوئید، دژنکتور و رله اشاره کرد. سنسور، ترانسدیوسر، آلارم، نشانگر، رکوردر، رگولاتور و کنترلر، از دیگر تجهیزات کنترلی رایج در ابزار دقیق سیستم‌های پایپینگ می‌باشند.

سرگردان فشار، یکی‌از متداول‌ترین نشانگرهای مورد به کارگیری در لوله‌کشی صنعتی
حیران فشار، یکی از متداول‌ترین نشانگرهای آیتم به کارگیری در لوله‌کشی صنعتی
ترانسمیتر چیست ؟
«ترانسمیتر» (Transmitter)، در لغت به معنای فرستنده می‌باشد. در حوزه کنترل و ابزار دقیق، ترانسمیتر، وسیله‌ای می باشد که سیگنال‌های دریافتی از سنسور را به سیگنال‌های استاندارد و قابل تفسیر برای واحد در دست گرفتن تبدیل می‌کند. سیگنال ارسالی توسط ترانسمیتر، معرف کمیت فیزیکی مورد تفحص در سیستم می‌باشد. ترانسمیترها مبنی بر کمیت قابل اندازه‌گیری به اشکال ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر سطح، ترانسمیتر جریان، ترانسمیتر دما، ترانسمیتر حالت، ترانسمیتر سرعت، ترانسمیتر pH و غیره تقسیم‌بندی می‌گردد.

از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و ترانسمیتر فشار
از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و فشار
ترانسمیتر فشار چیست؟
ترانسمیتر فشار یا «پرشر ترانسمیتر» (Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می باشد که به منظور دریافت، تبدیل و ارسال سیگنال‌های معرف فشار در سیستم‌های انتقال سیالات گزینه استفاده قرار میگیرد. این وسیله علاوه بر تعیین فشار سیالات گوناگون نظیر گاز، مایع، هوا و روغن، امکان ترانسمیتر فشار اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های مهم صنعتی مانند جریان، سطح، چگالی، وزن و دما را مهیا می‌کند. به عبارت دیگر، در بسیاری از موردها، سیگنال ارسال شده توسط ترانسمیتر، به عنوان مبنای اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های فیزیکی به شغل گرفته میشود.

نمونه‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با امکان اندازه‌گیری فشار گیج یا نسبی و فشار مطلق
نمونه‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با قابلیت و امکان اندازه‌گیری فشار گیج یا نسبی و فشار مطلق
پرشر ترانسمیتر در اکثر صنایع مرتبط با انتقال سیالات کاربرد داراست. با این وجود، این وسیله از عنایت بالایی در سیستم‌های پایپینگ کارخانه‌های فرآیندی برخوردار‌است. در برخی از موردها، ترانسمیتر به خطا با عنوان ترانسدیوسر معرفی می‌گردد. با وجود تشابه در کاربری ترانسمیتر و ترانسدیوسر فشار در حوزه ابزار دقیق، وظیفه و سعی این دو وسیله با یکدیگر تفاوت دارااست. در بخش‌های بعدی به معرفی تفاوت‌های این تجهیزات خواهیم پرداخت.

کاربرد ترانسمیتر فشار چیست؟
تجهیزات اندازه‌گیری فشار نظیر سنسور، ترانسدیوسر، ترانسمیتر و غیره در صنایع نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارگاه‌های فرآوری مواد غذایی، کارخانه‌های پتروشیمی، کارخانه‌های تشکیل داد مواد شیمیایی، پروژه‌های معدنی، پروژه‌های عمرانی، کارخانه‌های داروسازی، سوله‌های کاغذسازی، سیستم‌های پایپینگ، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات سرمایشی و غیره کاربرد دارند. به عبارت دیگر، در هر صنعتی که نیاز به اندازه‌گیری و در دست گرفتن فشار سیالات باشد، ترانسمیترهای فشار به عنوان یکی‌از گزینه‌های احتمالی در نظر گرفته میشوند.

نمونه‌ای از ترانسمیتر فشار نصب شده بر روی فضا اختلاط خمیر صفحه در کارخانه کاغذسازی
نمونه‌ای از ترانسمیترهای فشار نصب شده بر روی دور پرشین ابزار دقیق و اطراف اختلاط خمیر صفحه در کارخانه کاغذسازی
کلاً، پرشر ترانسمیتر برای کاربری‌های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

مطالعه بر روی اختلاف فشار و فشار عملیاتی اشکال پمپ و کمپرسور صنعتی
در دست گرفتن و اندازه‌گیری فشار برای کنترل کیفیت در مراحل ساخت ماشین آلات صنعتی و اعتقاد و باور از سعی مناسب تجهیزات
رسیدگی فشار در عملیات حفاری چاه نفت و گاز
پژوهش بر روی تلاش توربین‌ها، خطوط انتقال، ولوهای در دست گرفتن و غیره در نیروگاه‌ها
تحقیق و کنترل فشار پمپ‌های والا مورد به کارگیری برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه توزیع خدمات شهری
نظارت بر روی فشار پمپ‌های مورد استفاده برای انتقال سیالات ویسکوز و نیمه جامد در سوله‌های فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی‌‌ها
بررسی فشار سیالات شیمیایی خورنده در پمپ‌های مورد استعمال در سوله‌های شیمیایی و پتروشیمی
در اختیار گرفتن فرآیند انتقال دوغاب در پروژه‌های معدنی و عمرانی
اندازه‌گیری فشار مناسب در کارخانه‌های کاغذسازی حین فرایند فراهم‌سازی خمیر ورقه
بازرسی بر روی فشار سیستم‌های انتقال ذرات ریز و پودرهای گزینه استفاده در کارخانه‌های داروسازی
کنترل و تهیه فشار تجهیزات آیتم استفاده در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

خلال موردها بالا، ترانسمیترهای فشار در صنایع کشاورزی، نساجی، پلاستیک‌سازی، تولید سیمان و غیره نیز به شغل گرفته میشوند. از کاربردهای جذاب ترانسمیترهای فشار و تجهیزات یار آنان می‌قدرت به اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی دیگر (مانند سطح، جریان، دما) و مطالعه بر روی سیستم فیلتراسیون اشاره کرد.

مقصود به کار گیری از ترانسمیتر فشار چیست؟
هدف مهم استفاده ترانسمیترهای فشار و کنترل کمیت‌های فیزیکی مرتبط با فشار، هجران از مشکلاتی نظیر کاویتاسیون، افت جریان، شکست مکانیکی، لرزش بیش از حد، آلودگی صوتی، استهلاک قطعات و با صرفه‌سازی فشار سیستم برای کسب به بهترین خروجی ممکن هست.

انواع ترانسمیتر فشار کدام می باشند؟
ترانسمیترهای فشار دارای گونه های مختلفی میباشند که هریک بر طبق معیارهای مختلفی نظیر فشار قابل اندازه‌گیری و مکانیزم اندازه‌گیری تقسیم‌بندی میگردند. از گونه های ترانسمیتر فشار مبنی بر فشار قابل اندازه‌گیری می‌توان به مورد ها تحت اشاره کرد:

ترانسمیتر فشار مطلق: اندازه‌گیری فشار حقیقی در هر نقطه نسبت به خلا (فشار صفر مطلق)
ترانسمیتر فشار نسبی یا فشار سرگردان: اندازه‌گیری فشار نسبت به فشار اتمسفریک (فشار محیط)
ترانسمیتر فشار تفاضلی یا اختلاف فشار: اندازه‌گیری اختلاف فشار دربین دو نقطه مختلف در یک سیستم
متداول‌ترین و کاربردی‌ترین ترانسمیتر فشار از در بین مورد ها بالا، ترانسمیتر اختلاف فشار است. تکنولوژی‌های متنوعی به منظور اندازه‌گیری فشار در ساختار ترانسمیترها مورد به کارگیری قرار میگیرند. بر این پایه، گونه های ترانسمیترها عبارت می باشند از:

ترانسمیتر فشار پیزومقاومتی
ترانسمیتر فشار خازنی
ترانسمیتر فشار الکترومغناطیسی
ترانسمیتر فشار پیزوالکتریک
ترانسمیتر فشار دارای کرنش سنج
ترانسمیتر فشار نوری یا اپتیکال
اکثر زمان ها ترانسمیترهای متداول در سیستم‌های پایپینگ از کرنش سنج برای اندازه‌گیری فشار به کارگیری می‌کنند. در زمینه ی آشنایی با کاربردها و روش تلاش انواع ابزار دقیق مورد به کارگیری در فرآیندهای صنعتی مثلا تجهیزات اندازه‌گیری فشار،

فیلم یادگرفتن ابزار دقیق (Instrumentation)
گونه های ترانسمیتر مطابق فشار قابل اندازه‌گیری
ترانسمیترهای فشار، تجهیزات اندازه‌گیری فشار مطلق، فشار نسبی و اختلاف فشار هستند. ساختار و طرز همت ترانسمیترهای مورد به کارگیری برای هرمورد از این فشارها با یکدیگر تفاوت دارد. درین نصیب، به معرفی اجمالی گونه های ترانسمیتر بر اساس نوع فشار قابل اندازه‌گیری می‌پردازیم.

ترانسمیتر فشار مطلق چیست ؟
«ترانسمیتر فشار مطلق» (Absolute Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می‌باشد که در اندازه‌گیری فشار سیالات گازی، مایع و هوا نسبت به نقطه مرجع صفر ( خلا) مورد استفاده قرار می گیرد. این ترانسمیتر از یک سنسور موجود در فضای بسته (فضا ایزوله با فشار صفر مطلق) تشکیل می‌شود. برخورد سیال به دور و بر سنسور، اختلاف فشاری را به وجود می‌آورد که بیان کنده فشار مطلق سیال هست. این فشار به صورت یک سیگنال از سنسور به ترانسمیتر فرستاده می شود. ترانسمیتر، پس از دریافت این سیگنال و تبدیل آن به داده‌های استاندارد، سیگنال دیگری را به سمت کنترلر ارسال می‌کند. سیگنال خروجی ترانسمیتر فشار مطلق به صورت جریان آنالوگ یا دیجیتال بوده و بازه فشار قابل اندازه‌گیری به وسیله آن بین 0 تا 69 کیلو پاسکال هست.

نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
ترانسمیترهای فشار مطلق در صنایع و فرآیندهای مختلفی نظیر داروسازی، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز، پتروشیمی، فرآوری مواد شیمیایی و مطالعات علمی کاربرد دارا هستند. این ترانسمیترها، معمولا به منظور تحقیق بر روی کوشش پمپ‌های خلا، اندازه‌گیری فشار مایعات، بسته‌بندی صنعتی، کنترل فرآیندهای صنعتی و رسیدگی کیفیت تجهیزات هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تمامی این مورد ها، اندازه‌گیری فشار نیازمند یک مبنای ثابت است. ترانسمیترهای فشار مطلق برای اندازه‌گیری سطح، دما و نرخ جریان سیستم‌های بسته نیز به شغل می روند.

ترانسمیتر فشار نسبی یا ترانسمیتر فشار سرگردان چیست ؟
«ترانسمیتر فشار سرگردان» (Gauge Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می باشد که به خواسته اندازه‌گیری فشار سیالات نسبت به فشار فضا مورد استعمال قرار میگیرد. سنسور این نوع ترانسمیتر، خلاف ترانسمیتر فشار مطلق، در یک فضای کاملا بسته قرار ندارد. وجود یک مجرای متصل به اطراف بیرونی ترانسمیتر (مانند تصویر زیر)، سبب ساز قرارگیری سنسور در معرض فشار اطراف می‌شود. در واقع، مبنای اندازه‌گیری فشار از صفر مطلق به صفر نسبی (فشار جو) تغییر تحول می‌کند. در این‌حالت، اجرا فشار سیال به سنسور، سبب ارسال سیگنال معرف فشار گیج به ترانسمیتر و تبدیل آن به سیگنال استاندارد می‌گردد. اکثر وقت ها سنسورهای مورد به کار گیری در ترانسمیترهای فشار نسبی، کار کشته به اندازه‌گیری حداکثر فشار 50 مگاپاسکال می باشند.

نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
نمونه‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
ترانسمیترهای فشار حیران در مواردی آیتم به کار گیری قرار می گیرند که نیاز به در دست گرفتن تغییرات فشار نسبت به فشار اطراف باشد. مثلا، تغییر و تحول فشار جو بر روی سطح مایع موجود در یک مخزن تاثیر بدون واسطه می‌گذارد. ترانسمیترهای فشار نسبی، امکان در اختیار گرفتن تغییرات سطح و تهیه و تنظیم سیستم مبنی بر فشار دور و اطراف را آماده می‌کنند. این ترانسمیترها در پزشکی نیز کاربرد دارا هستند. از کاربردهای پزشکی ترانسمیترهای فشار گیج می‌توان به در دست گرفتن مراحل خارج کردن مایعات از زخم بیماران، تهیه و تنظیم فشار کپسول‌های اکسیژن و اندازه‌گیری فشار خون (ترانسمیتر فشار خون) اشاره کرد.


ترانسمیتر فشار تفاضلی یا ترانسمیتر اختلاف فشار چیست ؟
ترانسمیتر اختلاف فشار، «ترانسمیتر فشار تفاضلی» (Differential Pressure Transmitter) یا ترانسمیتر DP، وسیله‌ای می باشد که در اندازه‌گیری اختلاف فشار در بین دو نقطه از سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. ترانسمیتر فشار تفاضلی، پرکاربردترین و متداول‌ترین نوع ترانسمیترهای گزینه استفاده در سیستم‌های در اختیار گرفتن سیالات می‌باشد. ولی از نگاه فنی، اکثر اوقات ترانسمیترهای فشار مطابق اصول ترانسمیترهای اختلاف فشار عمل می‌کنند. به عنوان مثال، در ترانسمیتر فشار حیران، فشار جو به عنوان مبنای اندازه‌گیری اختلاف فشار در لحاظ گرفته میشود. در صورتی که در ترانسمیتر فشار تفاضلی، سنسور با اتصال به یک نقطه دیگر از سیستم، فشار آن نقطه را به عنوان مبنای اندازه‌گیری در نظر می‌گیرد.

نمونه‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
نمونه‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر فشار تفاضلی، معمولا برای در اختیار گرفتن افت فشار در سیستم‌های تصفیه آب، تاسیسات تهویه مطبوع، فرآوری مواد غذایی، داروسازی، کاغذسازی، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه‌ها، تجهیزات دریایی و زیردریایی به فعالیت برده می‌شود. این وسیله می‌تواند دیگر کمیت‌های فیزیکی نظیر چگالی، جریان، سطح و ویسکوزیته را اندازه‌گیری کند.

اجزای ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر اختلاف فشار از المان‌های اول، المان‌های ثانویه و اطراف مهم تشکیل می‌شود. المان‌های اولیه، وظیفه ساخت‌و‌ساز اختلاف فشار در هنگام تغییر تحول جریان سیال را برعهده دارا هستند. از المان‌های اولیه مورد به کارگیری برای نصب و فعال سازی ترانسمیتره

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 30
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 59
  • بازدید سال : 75
  • بازدید کلی : 450
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی