loading...

مجله خبری ترانسمیتر فشار

بازدید : 10
دوشنبه 26 دی 1401 زمان : 22:03


ترانسمیتر فشار چیست و چه‌طور فعالیت می نماید؟ — اشکال و کاربردها به لهجه بی آلایش
واپسین به‌روزرسانی: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
فرصت تفحص: ۱۷ دقیقهترانسمیتر فشار یا این که پرشر ترانسمیتر چیست
با صرفه‌سازی همت سیستم‌های صنعتی و پرهیز از ایراد در فرآیندهای مختلف آنان، هدف بسیار مهمی میباشد که با تحقیق مداوم بر روی کمیت‌های فیزیکی نظیر فشار، دما، جریان، سطح و غیره ممکن می شود. ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری و کنترل کمیت‌های فیزیکی وجود دارا‌هستند. ترانسمیترهای فشار، امکانات پرکاربردی می باشند که امکان تبدیل فشار سیستم به سیگنال‌های الکتریکی و ارسال آن ها به واحد در اختیار گرفتن را فراهم می‌نمایند. این امکانات، در اندازه‌گیری کمیت‌های دیگر نیز کاربرد دارا‌هستند. در این نوشته‌علمی، به معرفی کاربردها، انواع و اصول همت ترانسمیتر فشار می پردازیم. آنگاه، مزایا، معایب، لازمات نصب، دست اندرکاران مفید بر انتخاب و تفاوت این ابزار اندازه‌گیری با ترانسدیوسر را مورد مطالعه قرار می دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
ابزار ظریف چیست ؟
ترانسمیتر فشار چیست؟
گونه های ترانسمیتر فشار ترانسمیتر بر اساس فشار قابل اندازه‌گیری
اشکال دیگر ترانسمیتر فشار
ترانسمیتر فشار به چه شکل عمل می نماید‌ ؟
مزایا و معایب ترانسمیتر فشار کدام می باشند؟
تفاوت ترانسمیتر با ترانسدیوسر چیست؟
دست اندرکاران اثرگذار بر گزینش ترانسمیتر فشار چه میباشند؟
معرفی فیلم فراگیری ابزار ظریف (Instrumentation)
لازمات نصب ترانسمیتر فشار چه میباشند؟
ابزار ظریف چیست ؟
«ابزار ظریف» (Instrumentation)، دسته‌ای از امکانات آیتم به کارگیری برای پرشین ابزار دقیق استیناف بر روی تغییرات کمیت‌های فیزیکی نظیر جریان، دما، سطح، فشار و دیگر پارامترهای مهم در بنا‌های مهندسی، ماشین‌آلات و فرآیندها است. وظیفه پیاده سازی، بسط، نصب، مدیر و مراقبت امکانات ابزار ظریف بر عهده کارشناسان کنترل قرار دارد. فایده‌گیری از ابزار ظریف مطلوب در پروژه‌های مهندسی، قابلیت و امکان پژوهش مداوم بر روی تلاش سیستم و اجزای گوناگون آن را آماده می‌نماید. لوله‌کشی صنعتی یا این که پایپینگ، یکی از حیطههای اصلی کاربرد ابزار ظریف هست.

نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به خواسته اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به منظور اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
اشکال ابزار ظریف چه میباشند؟
ابزار ظریف معمولا بر طبق ساختار به اشکال الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می گردند. این امکانات به خواسته اندازه‌گیری و یا این که در اختیار گرفتن پارامترهای مختلفی نظیر فشار استاتیک، اختلاف فشار، جریان، دما، سطح، چگالی، ویسکوزیته، تشعشعات، مراحل و غیره گزینه به کارگیری قرار میگیرند. در واقع، نوع پارامتر قابل اندازه‌گیری و در دست گرفتن، از معیارهای اساسی تقسیم‌بندی ابزار ظریف است. از متداول‌ترین و شناخته‌گردیده‌ترین انواع ابزار ظریف می‌اقتدار به ولو، ترانسمیتر، آنالایزر، سلونوئید، دژنکتور و رله اشاره نمود. سنسور، ترانسدیوسر، آلارم، نشانگر، رکوردر، رگولاتور و کنترلر، از سایر امکانات کنترلی رایج در ابزار ظریف سیستم‌های پایپینگ میباشند.

سرگردان فشار، یکی متداول‌ترین نشانگرهای مورد به کارگیری در لوله‌کشی صنعتی
سرگردان فشار، یکی متداول‌ترین نشانگرهای آیتم استعمال در لوله‌کشی صنعتی
ترانسمیتر چیست ؟
«ترانسمیتر» (Transmitter)، در لغت به معنای فرستنده میباشد. در حوزه در اختیار گرفتن و ابزار ظریف، ترانسمیتر، وسیله‌ای می باشد که سیگنال‌های دریافتی از سنسور را به سیگنال‌های استاندارد و قابل تعبیروتفسیر برای واحد در دست گرفتن تبدیل می‌نماید. سیگنال ارسالی بوسیله ترانسمیتر، معرف کمیت فیزیکی آیتم رسیدگی در سیستم میباشد. ترانسمیترها مبتنی بر کمیت قابل اندازه‌گیری به اشکال ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر سطح، ترانسمیتر جریان، ترانسمیتر دما، ترانسمیتر حالت، ترانسمیتر سرعت، ترانسمیتر pH و غیره تقسیم‌بندی میشود.

از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و ترانسمیتر فشار
از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و فشار
ترانسمیتر فشار چیست؟
ترانسمیتر فشار یا این که «پرشر ترانسمیتر» (Pressure Transmitter)، وسیله‌ای میباشد که به مراد اخذ، تبدیل و ارسال سیگنال‌های معرف فشار در سیستم‌های جابجایی سیالات گزینه به کار گیری قرار میگیرد. این وسیله ضمن تعیین فشار سیالات متعدد نظیر گاز، مایع، هوا و روغن، قابلیت اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های اصلی صنعتی مانند جریان، سطح، چگالی، وزن و دما را فراهم می‌نماید. به عبارت دیگر، در اکثری از مفاد، سیگنال ارسال گردیده بوسیله ترانسمیتر، تحت عنوان مبنای اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های فیزیکی به عمل گرفته میشود.

مثال‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با امکان اندازه‌گیری فشار گیج یا این که نسبی و فشار مطلق
مثال‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با قابلیت و امکان اندازه‌گیری فشار سرگردان یا این که نسبی و فشار مطلق
پرشر ترانسمیتر در اکثر صنعت های مربوط به جابجایی سیالات کاربرد داراست. با این وجود، این وسیله از مداقه بالایی در سیستم‌های پایپینگ کارخانه‌های فرآیندی برخوردار است. در برخی از مفاد، ترانسمیتر به خطا با تیتر ترانسدیوسر معرفی می گردد. با وجود همانندی در کاربری ترانسمیتر و ترانسدیوسر فشار در حوزه ابزار ظریف، وظیفه و همت این دو وسیله با یکدیگر تفاوت دارااست. در قسمت‌های آتی به معرفی تفاوت‌های این امکانات خوا‌هیم پرداخت.

کاربرد ترانسمیتر فشار چیست؟
امکانات اندازه‌گیری فشار نظیر سنسور، ترانسدیوسر، ترانسمیتر و غیره در صنعت های نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارگاه‌های فرآوری مواد غذایی، سوله‌های پتروشیمی، کارگاه‌های تشکیل داد مواد شیمیایی، پروژه‌های معدنی، پروژه‌های عمرانی، کارخانه‌های داروسازی، سوله‌های کاغذسازی، سیستم‌های پایپینگ، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات سرمایشی و غیره کاربرد دارا هستند. به عبارت دیگر، در هر صنعتی که نیاز به اندازه‌گیری و در اختیار گرفتن فشار سیالات باشد، ترانسمیترهای فشار تحت عنوان یک کدام از آیتم‌های احتمالی در نظر گرفته می گردند.

مثال‌ای از ترانسمیتر فشار نصب گردیده بر روی گوشه و کنار اختلاط خمیر کاغذ در کارخانه کاغذسازی
مثال‌ای از ترانسمیترهای فشار نصب گردیده بر روی فضا اختلاط خمیر ورقه در سوله کاغذسازی
کلاً، پرشر ترانسمیتر برای کاربری‌های زیر آیتم به کارگیری قرار می گیرد:

بازرسی بر روی اختلاف فشار و فشار عملیاتی گونه های پمپ و کمپرسور صنعتی
در اختیار گرفتن و اندازه‌گیری فشار برای کنترل چگونگی در روند ساخت ماشین آلات صنعتی و یقین از تلاش مطلوب امکانات
تحقیق فشار در عملیات حفاری چاه نفت و گاز
بازرسی بر روی همت توربین‌ها، خطوط جابجایی، ولوهای در اختیار گرفتن و غیره در نیروگاه‌ها
بازرسی و در دست گرفتن فشار پمپ‌های بلندمرتبه گزینه استعمال برای جابجایی آب و فاضلاب در کانال توزیع سرویس ها شهری
مطالعه بر روی فشار پمپ‌های آیتم به کارگیری برای جابجایی سیالات ویسکوز و نصفه جامد در کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی و آبمیوه‌‌ها
استیناف فشار سیالات شیمیایی خورنده در پمپ‌های مورد استفاده در کارگاه‌های شیمیایی و پتروشیمی
در اختیار گرفتن مراحل جابجایی دوغاب در پروژه‌های معدنی و عمرانی
اندازه‌گیری فشار مطلوب در کارخانه‌های کاغذسازی حین پروسه مهیا‌سازی خمیر کاغذ
تحقیق بر روی فشار سیستم‌های جابجایی ذرات ریز و پودرهای مورد استعمال در سوله‌های داروسازی
در اختیار گرفتن و تهیه فشار امکانات گزینه به کار گیری در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی
علاوه بر موردها بالا، ترانسمیترهای فشار در صنعت های کشاورزی، نساجی، پلاستیک‌سازی، ایجاد کرد سیمان و غیره نیز به کار گرفته میگردند. از کاربردهای دیدنی ترانسمیترهای فشار و امکانات هم پا آنان می‌توان به اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی دیگر (مانند سطح، جریان، دما) و تحقیق بر روی سیستم فیلتراسیون اشاره نمود.

هدف به کار گیری از ترانسمیتر فشار چیست؟
مقصود مهم استعمال ترانسمیترهای فشار و در اختیار گرفتن کمیت‌های فیزیکی مربوط به فشار، دوری از مشکلاتی نظیر کاویتاسیون، افت جریان، ناکامی مکانیکی، لرزش بیشتراز حد، آلودگی صوتی، استهلاک قطعات و باصرفه‌سازی فشار سیستم برای دستیابی به شایسته ترین خروجی ممکن میباشد.

اشکال ترانسمیتر فشار کدام می‌باشند؟
ترانسمیترهای فشار دارنده گونه های مختلفی هستند که هر یک مطابق معیارهای مختلفی نظیر فشار قابل اندازه‌گیری و مکانیزم اندازه‌گیری تقسیم‌بندی میگردند. از گونه های ترانسمیتر فشار مطابق فشار قابل اندازه‌گیری می‌قدرت به موارد پایین اشاره نمود:

ترانسمیتر فشار مطلق: اندازه‌گیری فشار واقعی به هر‌جا نسبت به خلا (فشار صفر مطلق)
ترانسمیتر فشار نسبی یا این که فشار حیران: اندازه‌گیری فشار نسبت به فشار اتمسفریک (فشار محیط)
ترانسمیتر فشار تفاضلی یا این که اختلاف فشار: اندازه‌گیری اختلاف فشار بین دو نقطه گوناگون در یک سیستم
متداول‌ترین و کاربردی‌ترین ترانسمیتر فشار از دربین مفاد بالا، ترانسمیتر اختلاف فشار هست. تکنولوژی‌های متنوعی به مراد اندازه‌گیری فشار در ساختار ترانسمیترها مورد استعمال قرار می گیرند. بر این اساس، انواع ترانسمیترها عبارت می باشند از:

ترانسمیتر فشار پیزومقاومتی
ترانسمیتر فشار خازنی
ترانسمیتر فشار الکترومغناطیسی
ترانسمیتر فشار پیزوالکتریک
ترانسمیتر فشار دارنده کرنش سنج
ترانسمیتر فشار نوری یا این که اپتیکال
اکثر اوقات ترانسمیترهای متداول در سیستم‌های پایپینگ از کرنش سنج برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌نمایند. در زمینه‌ی شناخت با کاربردها و طریق تلاش انواع ابزار ظریف گزینه به کارگیری در فرآیندهای صنعتی برای مثال امکانات اندازه‌گیری فشار، یک فیلم آموزشی جامع و کاربردی را تهیه نموده است که میتواند در یادگیری این سوژه به شما یاری دهد. لینک مشاهده این فیلم درپی آورده شده است:

فیلم یادگرفتن ابزار ظریف (Instrumentation)
گونه های ترانسمیتر مبنی بر فشار قابل اندازه‌گیری
ترانسمیترهای فشار، امکانات اندازه‌گیری فشار مطلق، فشار نسبی و اختلاف فشار می‌باشند. ساختار و نحوه عملکرد ترانسمیترهای آیتم استفاده برای هرکدام از این فشارها با یکدیگر تفاوت دارااست. درین بخش، به معرفی اجمالی اشکال ترانسمیتر مطابق نوع فشار قابل اندازه‌گیری میپردازیم.

ترانسمیتر فشار مطلق چیست ؟
«ترانسمیتر فشار مطلق» (Absolute Pressure Transmitter)، وسیله‌ای میباشد که در اندازه‌گیری فشار سیالات گازی، مایع و هوا نسبت به نقطه مرجع صفر ( خلا) آیتم استفاده قرار می‌گیرد. این ترانسمیتر از یک سنسور جانور در فضای بسته (اطراف ایزوله با فشار صفر مطلق) تشکیل می گردد. عکس العمل سیال به دور و اطراف سنسور، اختلاف فشاری را به وجود میاورد که بیان کنده فشار مطلق سیال میباشد. این فشار به طور یک سیگنال از سنسور به ترانسمیتر فرستاده میشود. ترانسمیتر، بعداز اخذ این سیگنال و تبدیل آن به داده‌های استاندارد، سیگنال دیگری را به سمت کنترلر ارسال می‌نماید. سیگنال خروجی ترانسمیتر فشار مطلق به طور جریان آنالوگ یا این که دیجیتال بوده و مجال فشار قابل اندازه‌گیری به وسیله آن در میان 0 تا 69 کیلو پاسکال میباشد.

مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
ترانسمیترهای فشار مطلق در صنعت های و فرآیندهای مختلفی نظیر داروسازی، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز، پتروشیمی، فرآوری مواد شیمیایی و مطالعات علمی کاربرد دارا‌هستند. این ترانسمیترها، معمولا به منظور مطالعه بر روی عملکرد پمپ‌های خلا، اندازه‌گیری فشار مایعات، بسته‌بندی صنعتی، کنترل فرآیندهای صنعتی و مطالعه چگونگی امکانات هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تمامی این مورد ها، اندازه‌گیری فشار مستلزم یک مبنای اثبات است. ترانسمیترهای فشار مطلق برای اندازه‌گیری سطح، دما و نرخ جریان سیستم‌های بسته نیز به کار میروند.

ترانسمیتر فشار نسبی یا این که ترانسمیتر فشار حیران چیست ؟
«ترانسمیتر فشار حیران» (Gauge Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می باشد که به خواسته اندازه‌گیری فشار سیالات نسبت به فشار دور و بر آیتم استعمال قرار میگیرد. سنسور این نوع ترانسمیتر، خلاف ترانسمیتر فشار مطلق، در یک فضای به طور کامل بسته قرار ندارد. وجود یک مجرای متصل به محیط بیرونی ترانسمیتر (مانند تصویر زیر)، سبب ساز قرارگیری سنسور در معرض فشار دور و اطراف می گردد. در واقع، مبنای اندازه‌گیری فشار از صفر مطلق به صفر نسبی (فشار جو) تغییر تحول می‌نماید. درین‌حالت‌، جاری ساختن فشار سیال به سنسور، سبب ارسال سیگنال معرف فشار سرگردان به ترانسمیتر و تبدیل آن به سیگنال استاندارد می‌گردد. اغلب سنسورهای گزینه به کارگیری در ترانسمیترهای فشار نسبی، قوی به اندازه‌گیری حداکثر فشار 50 مگاپاسکال می باشند.

مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
ترانسمیترهای فشار حیران در مواقعی گزینه استعمال قرار می‌گیرند که نیاز به در اختیار گرفتن تغییرات فشار نسبت به فشار محیط باشد. برای مثال، تغییر‌و تحول فشار جو بر روی سطح مایع موجود در یک مخزن اثر بی واسطه می گذارد. ترانسمیترهای فشار نسبی، قابلیت و امکان در دست گرفتن تغییرات سطح و تهیه و تنظیم سیستم مبنی بر فشار اطراف را آماده می‌نمایند. این ترانسمیترها در پزشکی نیز کاربرد دارند. از کاربردهای پزشکی ترانسمیترهای فشار سرگردان می‌اقتدار به در اختیار گرفتن روند بیرون کردن مایعات از زخم بیماران، تهیه فشار کپسول‌های اکسیژن و اندازه‌گیری فشار خون (ترانسمیتر فشار خون) اشاره نمود.

ترانسمیتر فشار تفاضلی یا این که ترانسمیتر اختلاف فشار چیست ؟
ترانسمیتر اختلاف فشار، «ترانسمیتر فشار تفاضلی» (Differential Pressure Transmitter) یا این که ترانسمیتر DP، وسیله‌ای است که در اندازه‌گیری اختلاف فشار میان دو نقطه از سیستم مورد به کارگیری قرار می گیرد. ترانسمیتر فشار تفاضلی، پرکاربردترین و متداول‌ترین نوع ترانسمیترهای آیتم به کار گیری در سیستم‌های در اختیار گرفتن سیالات می‌باشد. ولی از لحاظ فنی، اکثر اوقات ترانسمیترهای فشار بر طبق اصول ترانسمیترهای اختلاف فشار شغل می‌نمایند. برای مثال، در ترانسمیتر فشار سرگردان، فشار جو تحت عنوان مبنای اندازه‌گیری اختلاف فشار در لحاظ گرفته میگردد. در شرایطی‌که که در ترانسمیتر فشار تفاضلی، سنسور با اتصال به یک نقطه دیگر از سیستم، فشار آن نقطه را تحت عنوان مبنای اندازه‌گیری در لحاظ می‌گیرد.

مثال‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
مثال‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر فشار تفاضلی، معمولا برای در دست گرفتن افت فشار در سیستم‌های تصفیه آب، تاسیسات تهویه مطبوع، فرآوری مواد غذایی، داروسازی، کاغذسازی، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه‌ها، امکانات دریایی و زیردریایی به شغل برده می شود. این وسیله می‌تواند دیگر کمیت‌های فیزیکی نظیر چگالی، جریان، سطح و ویسکوزیته را اندازه‌گیری نماید.

اجزای ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر اختلاف فشار از المان‌های اول، المان‌های ثانویه و محیط مهم تشکیل میگردد. المان‌های اول، وظیفه ساخت اختلاف فشار در هنگام تغییر‌و تحول جریان سیال را برعهده دارا هستند. از المان‌های اولیه گزینه استفاده برای نصب و راه اندازی ترانسمیترهای فشار تفاضلی می‌اقتدار به برگه اوریفیس، لوله ونتوری یا این که لوله پیتوت، نازل، المان جریان لامینار و المان گوه‌ای اشاره نمود. المان‌های ثانویه نیز اجزای مرتبط با سنسورهای فشار هستند که با اتصال به دو نقطه از سیستم، سیگنال الکتریکی معرف اختلاف فشار را به محیط مهم ترانسمیتر ارسال می‌نمایند. المان‌های جان دار در فضا مهم نیز خلال حفظ از اجزای ترانسمیتر، وظیفه تعبیر و تفسیر سیگنال‌های الکتریکی و ارسال آنان را به صورت جریان استاندارد به واحد کنترل را بر عهده دارا‌هستند.

نمای کلی از اجزای ترانسمیتر فشار تفاضلی
نمای کلی از اجزای ترانسمیتر فشار تفاضلی
گونه های دیگر ترانسمیتر فشار
ترانسمیترهای فشار، گونه های متعددی دارند که هرمورد در سیستم‌های متفاوت و برای کاربری‌های گوناگون گزینه استعمال قرار میگیرند. در قسمت قبل به معرفی بعضا از اشکال این امکانات بر پایه ی نوع فشار قابل اندازه‌گیری پرداختیم. از سایر گونه های ترانسمیتر فشار می‌اقتدار به مفاد تحت اشاره نمود:

ترانسمیتر فشار هیدرواستاتیک: ترانسمیترهای آیتم استعمال در در اختیار گرفتن و اندازه‌گیری سطح مایعات
ترانسمیتر فشار قلمی: ترانسمیترهای خرد و فارغ از نمایشگر فشار
ترانسمیتر فشار ضد انفجاری: ترانسمیترهای منحصر به فرد اندازه‌گیر فشار در اطراف‌های مستعد انفجار و لرزش‌های شدید
ترانسمیتر فشار هوشمند: ترانسمیترهای خرد و مستحکم دو سیمه برای استعمال در محیط‌های پرخطر با فضای نصب محصور
ترانسمیتر پنوماتیکی: از انواع ترانسمیترهای فشار تفاضلی هست با رله‌های پنوماتیک و سنسور نازل
در مورد با ابزار ظریف و مدارات در دست گرفتن در تاسیسات سرمایشی ساختمان، ، یک یادگرفتن جامع و کاربردی را تنظیم نموده است که می تواند در
ترانسمیتر فشار به چه شکل فعالیت دارد‌ ؟
ترانسمیتر فشار با فایده‌گیری از اصول مکانیک سیالات عمل می‌نماید. ادراک طریق همت این امکانات، مستلزم شناخت با مضمون‌ فشار می باشد. نیروی وارد بر سطح، توسط یک کمیت فیزیکی با تیتر فشار نشان داده می شود. این کمیت از تقسیم نیرو بر مساحت به دست می‌آید. سیالات دارنده دو نوع فشار (فشار استاتیک و فشار دینامیک) می‌باشند. فشار استاتیک، نیروی نتیجه ها از ایفا وزن سیال بر سطح لایه‌های زیرین در حالت سکون میباشد. فشار هیدرواستاتیک ناشی از آب جانور در مخزن بند، یک کدام از انواع فشارهای استاتیک به شمار می‌رود. در شکل حرکت سیال، فشاری دیگری داخل سیستم به وجود می آید که به آن، فشار دینامیک گفته می‌گردد. اندازه‌گیری فشار دینامیک مبتنی بر معادله برنولی اجرا می گیرد.

فشار استاتیک و ایستایی سیال به یار و همدم لوله پیتوت برای اندازه‌گیری فشار دینامیک
فشار دینامیک سیال، از اختلاف در میان فشار استاتیک با فشار ایستایی به دست میاید.
ترانسمیتر فشار از یک قسمت برای اندازه‌گیری فشار سیستم و یک قسمت برای تبدیل فشار به سیگنال استاندارد تشکیل می گردد. وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی نتایج از فشار سیال به سیگنال الکتریکی در ترانسمیترها، برعهده سنسور فشار میباشد. سنسورهای فشار آیتم به کار گیری در ترانسمیترهای فشار معمولا از نوع خازنی، پیزومقاومتی یا این که استرین سرگردان می باشند. این سنسورها با تجمیع نیروی مکانیکی ناشی از فشار سیال به وسیله دیافراگم، پیستون یا این که لوله بوردون، سیگنال هم اندازه فشار را با استعمال از مدارهای الکتریکی اندازه‌‌گیری کرده و به ترانسمیتر ارسال می‌نمایند.

سنسور فشار خازنی
سنسور فشار خازنی
تصویر بالا، تنظیمات مثال‌ای از سنسورهای خازنی مورد استعمال در ترانسمیترهای فشار را اکران می دهد. واکنش سیال با دیافراگم، تغییر و تحول مسافت فی مابین الکترودها و تغییر و تحول گنجایش خازن را به دنبال داراست. این تغییر تحول گنجایش به طور یک سیگنال الکتریکی توسط مدار الکتریکی اندازه‌گیری و به ترانسمیتر فرستاده میشود. مکانیزم تلاش سنسورهای دیگر نیز نسبتاً شبیه با سنسورهای خازنی است. مثلا، سنسورهای استرین گیج، معمولا بر پایه ی تبدیل تغییرات مقاومت به سیگنال‌های الکتریکی متساوی شغل می‌نمایند.

تنظیمات کلی امکانات اندازه‌گیری فشار سیال
تنظیمات کلی امکانات اندازه‌گیری فشار سیال
در نقطه پایان، ترانسمیتر، سیگنال سنسور را اخذ کرده و آن را به طور یک جریان الکتریکی (معمولا 4 تا 20 میلی‌آمپری) به واحد در اختیار گرفتن ارسال می‌نماید. روند کلی سیستم‌های اندازه‌گیری و در دست گرفتن معمولا به طور تحت می باشد:

کمیت فیزیکی: پارامتر گزینه استیناف در سیستم
سنسور/ترانسدیوسر: وسیله اندازه‌گیری مقدار یا این که تغییرات کمیت فیزیکی، تبدیل آن به سیگنال‌های آنالوگ یا این که دیجیتال و ارسال سیگنال به ترانسمیتر
ترانسمیتر: اخذ سیگنال سنسور، تبدیل آن به سیگنال استاندارد و ارسال سیگنال قابل اندازه‌گیری به کنترلر
کنترلر: اخذ سیگنال ترانسمیتر و تشکیل داد خروجی قابل در اختیار گرفتن برای عنصر آخری
عنصر آخری: وسیله آیتم استفاده برای تغییر تحول فرایند با اعتنا به واحد سنجش معین گردیده توسط کنترلر
رکوردر: وسیله اکران‌دهنده تغییرات سیگنال (کمیت) بر طبق زمان
به منظور شناخت کامل با اصول اندازه‌گیری فشار، تحقیق مطالب «فشار چیست و مروری بر طرز‌های اندازه‌گیری آن — به گویش ساده» و «اندازه‌گیری فشار — از صفر تا صد» را به شما سفارش میکنیم.

مزایا و معایب ترانسمیتر فشار کدام می باشند؟
ترانسمیترهای فشار، یک کدام از پرکاربردترین اشکال ابزار ظریف در سیستم‌های در اختیار گرفتن سیالات میباشند. این ابزارها در صنعت های گوناگون و برای هدف های متعدد گزینه به کار گیری قرار می گیرند. از مهمترین مزیت‌های ترانسمیتر فشار می‌قدرت به موارد تحت اشاره نمود:

قابلیت اندازه‌گیری سطح سیال و دیگر کمیت‌های فیزیکی ضمن اختلاف فشار
دوام بالا و امکان بکارگیری در شرایط محیطی طاقت فرسا (حتی ذیل آب)
قابلیت ارسال سیگنال به فواصل بدور با کمترین افت سیگنال ممکن
تنوع سبک برای به کارگیری در حالت گوناگون
مقاومت در ازای میدان‌های الکترومغناطیسی و تشعشعات رادیواکتیو به جهت تشکیل داد به وسیله مواد پیزوالکتریک
قابلیت و امکان اتصال به سیستم‌های دیگری نظیر مدارهای الکتریکی به مراد کالیبراسیون برای اندازه‌گیری ظریف فشار
بعضی از محدودیت‌های ترانسمیترهای فشار عبارت می باشند از:

هزینه نخستین بالا
مصرف انرژی
دسترسی طاقت فرسا
تفاوت ترانسمیتر با ترانسدیوسر چیست؟
«ترانسدیوسر فشار» (Pressure Transducer)، وسیله‌ای می‌باشد که به منظور تبدیل سیگنال مکانیکی به سیگنال الکتریکی گزینه به کار گیری قرار میگیرد. از جمله، یک ترانسدیوسر الکتریکی، مقدار یا این که تغییر کمیت‌های فیزیکی مانند دما را به صورت بدون واسطه اندازه‌گیری کرده و آن را به یک سیگنال آنالوگ هم اندازه تبدیل می‌نماید. خروجی ترانسدیوسر معمولا به طور ولتاژ می باشد. ترانسمیتر، وظیفه اخذ سیگنال الکتریکی ترانسدیوسر، تبدیل آن به یک سیگنال الکتریکی بسیار بزرگ‌خیس و ارسال سیگنال قابل تفسیر به سیستم در اختیار گرفتن (PLC یا این که CS) در فواصل بیشتر را بر عهده دارااست. خروجی ترانسمیتر معمولا به طور آمپر می باشد.

ترانسدیوسر فشار (سمت راست) و پرشر ترانسمیتر (سمت چپ)
ترانسدیوسر فشار (سمت راست) و ترانسمیتر فشار (سمت چپ)
ترانسمیتر و ترانسدیوسرهای فشار با تیتر حسگر فشار یا این که «سنسور فشار» (Pressure Sensor) نیز شناخته می‌شوند. موردها استعمال این وسایل برای اندازه‌گیری فشار به حالت سیستم و خروجی موردنیاز بستگی داراست. در بخش دست اندرکاران مفید بر گزینش ترانسمیتر مطلوب، به اثر حالت محیطی و مختصات سیستم بر کاربری هرکدام از این امکانات می پردازیم.

در ارتباط طرز شغل سیستم‌های کنترلی موتورهای صنعتی مانند ترانسمیترهای هوشمند فشار، یک آموزش جامع را در سطح های کارشناسی و فوق لیسانس فن‌های مهندسی برق، مکانیک و رباتیک تنظیم نموده است قادر است به شما در یادگیری این سوژه یاری دهد. لینک مشاهده این فیلم در پی آورده شده میباشد:

فیلم یادگرفتن در اختیار گرفتن موتورهای الکتریکی صنعتی 1
کارداران موثر بر تعیین ترانسمیتر فشار چه می باشند؟
تعیین ترانسمیتر فشار، به عواملی نظیر کارایی گزینه انتظار، دما، رطوبت، لرزش و خصوصیات سیستم بستگی داراست. هنگام تصمیم‌‌گیری در خصوص شایسته ترین گزینه، بایستی به سوالهای زیر جواب بخشید:

از دربین ترانسمیتر و ترانسدیوسر، کدام مورد عالی میباشد؟
موقعیت محیطی و عملیاتی چگونه میباشد؟
کدام نوع از ترانسمیتر، سازش بهتری با کاربری متبوع داراست؟
ملاحظات ایمنی و خطرات احتمالی چه هستند؟
در‌پی به هرمورد از سوال ها بالا جواب میدهیم.

ترانسمیتر یا این که ترانسدیوسر
اولین مرحله در تعیین ترانسمیتر فشار، تصمیم‌گیری در زمینه ی نیاز یا این که عدم نیاز به‌این وسیله برای اندازه‌گیری فشار میباشد. کلاً، ترانسمیترهای فشار، خروجی سنسور داخلی خویش را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌نمایند. تلاش کلی ترانسدیوسرهای فشار نیز به همین شکل میباشد. با این تفاوت که مدت سیگنال‌های تشکیل داد گردیده به وسیله ترانسمیتر بسیار بیشتر از ترانسدیوسر است. این خصوصیت منجر ارتقاء اعتنا در اندازه‌گیری و در دست گرفتن فشار سیستم می شود.

ترانسدیوسر فشار و پرشر ترانسمیتر (برای تشخیص این دو وسیله به واحد خروجی سیگنال بر روی بدنه دقت فرمایید)
ترانسدیوسر فشار و ترانسمیتر فشار (برای تشخیص این دو وسیله به واحد خروجی سیگنال بر روی بدنه دقت فرمایید)
تحت بودن سطح سیگنال‌های ایجاد گردیده، خرد بودن ابعاد، جراحت‌پذیری در فشارهای بالا، اثر پذیری زیاد از وضعیت تغییرات محیطی و محدودیت در مسافت ارسال سیگنال، تلاش ترانسدیوسرهای فشار در فضا‌های صنعتی را با نقص‌ مواجه می‌نماید. این وسایل صرفا برای اندازه‌گیری فشار در دور و بر‌های با ریسک‌های بسیار پایین مطلوب میباشند. برای اطراف‌های صنعتی با ریسک بالا، به کار گیری از ترانسمیتر در حق اولویت قرار دارد.

وضعیت محیطی
شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت و لرزش از دست اندرکاران موثر بر سعی ترانسمیترهای فشار می‌باشند. این کارداران به صورت بدون واسطه بر روی ارتفاع قدمت عملیاتی امکانات اثر می‌گذارند. از این‌رو، ترانسمیتر انتخابی می بایست توانا به همت مطلوب در موقعیت پیاده سازی گردیده باشد.

دما
اکثر اوقات ترانسمیترهای فشار برای سعی روزگار‌های دمایی در بین 20- تا 85 رتبه سانتی‌گراد پیاده سازی می‌شوند. ولی دمای عملیاتی این وسایل به ماده آفریننده اجزای آن ها نیز بستگی دارد. هر چه دمای محیط و حرارت حاصل از جریان سیال در روزگار متعادل‌تری قرار داشته باشد، اعتنا اندازه‌گیری فشار به ترازو قابل توجهی ارتقاء می یابد. بالا یا این که تحت بودن بیش تر از اندازه دما، بر روی ویسکوزیته سیال، عملکرد ترانسمیتر و سالم اجزای آن اثر می گذارد. از این‌رو، تعیین شایسته ترین ترانسمیتر فشار می بایست بر اساس با دمای عملیاتی پیاده سازی گردیده ایفا گیرد.

رطوبت
در برخی از مورد ها، رطوبت ناشی از بخار وارد کادر ترانسمیتر فشار می‌گردد و به اجزای حساس آن جراحت میرساند. در صورتیکه که ترانسمیتر به مدت زمانبر در معرض رطوبت بالا قرار داشته باشد، احتمال خوردگی بخش‌های گوناگون آن ارتقاء می یابد. اما در اکثر زمان ها موارد، این قاب ترانسمیترهای فشار ضد رطوبت هستند. با این اینک، احتمال نفوذ رطوبت در هنگام تعمیر و نگهداری وجود دارااست. براین اساس، هنگام گزینش ترانسمیتر مطلوب بایستی به واحد سنجش رطوبت اطراف، آسیب‌پذیری اجزای آن در قبال رطوبت و مورد‌های قابل استفاده برای کاهش جراحت‌های احتمالی را در لحاظ گرفت.

جراحت دیدن سنسور پرشر ترانسمیتر به جهت نفوذ رطوبت به داخل آن
جراحت دیدن سنسور ترانسمیتر فشار به جهت نفوذ رطوبت به داخل آن
لرزش
نصب ترانسمیتر فشار در نواحی پایین لرزش مداوم یا این که لرزش شدید، قدمت اثرگذار دستگاه را کاهش می‌دهد. به مراد دوری از اثرات مخرب لرزش بر روی سعی و ارتفاع قدمت ترانسمیتر، این وسیله می بایست در نواحی مطمئن با سطح لرزش پایین نصب شوند.

نوع ترانسمیتر فشار
ترانسمیترهای فشار دارنده اشکال زیادی می‌باشند که هرمورد با استعمال از اصول مختص به خویش، در مراحل اندازه‌گیری و در دست گرفتن فشار سیستم به عمل گرفته میشوند. در شکل دسترسی مطلوب به منابع انرژی، ترانسمیتر دو سیمه فشار تحت عنوان کاربردی‌ترین مورد گزینه به کار گیری قرار می گیرد. این نوع ترانسمیتر از جریان 4 تا 20 میلی‌آمپری برای راه اندازی مدار خویش و رله کردن سیگنال استفاده می‌نماید. ترانسمیتر دو سیمه فشار می‌تواند سیگنال‌های تولیدی را به فواصل زیاد جابجایی دهد.

مثال‌ای از پرشر ترانسمیتر بی‌سیم
مثال‌ای از ترانسمیتر فشار بی‌سیم
در شکل عنایت توجه داده‌ها یا این که زیاد بودن وسعت داده‌های انتقالی، ترانسمیتر های دیجیتال تحت عنوان آیتم‌های مهم در نظر گرفته می گردند. این امکانات میتوانند وسعت متعددی از داده‌ها را میان ابزار ظریف و اتاق در دست گرفتن جابجایی دهند. خلال این، به کار گیری تکنولوژی تازه پروفیباس نیز قابلیت ارتقا سرعت رله کردن سیگنال‌ها و تصمیم‌گیری سریع در زمینه‌ی عملیات‌های اجرایی را مهیا می‌نماید.

برخی از گونه های پرشر ترانسمیتر
بعضی از اشکال ترانسمیتر فشار
در شکل عنایت پایین سرعت جابجایی داده‌ها در مراحل اندازه‌گیری و در دست گرفتن، استفاده از ترانسمیترهای بی‌سیم در حق تقدم قرار می گیرد. این امکانات، مورد ایده آلی برای سیستم‌هایی میباشند که نصب دستگاه‌های سیمی در آن‌ها ممکن وجود ندارد یا این که غیر اقتصادی و سخت میباشد. استعمال از ترانسمیترهای بی سیم، نیاز به بازدید از نواحی پرخطر برای انجام عملیات حفظ را کاهش می دهد. حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های مرتبط با ترانسمیترهای فشار به سیم کشی و فعال‌ساز‌ی این امکانات تخصیص می‌یابد. از این‌رو، منفعت‌گیری از ترانسمیترهای بی سیم در نواحی متعدد، سبب بهبود مدیر هزینه‌ها و ارتقاء سطح تکنولوژی سیستم می‌گردد.

ملاحظات ایمنی
ابزارهای الکترونیکی انرژی الکتریکی را داخل خویش ذخیره می‌نمایند. در شکل تخلیه این انرژی در اطراف‌های دارنده گازهای قابل اشتعال، امکان رخ دادن حریق‌سوزی وجود خواهد داشت. از این‌رو، هنگام جانمایی ترانسمیترهای فشار باید به سطح ریسک‌پذیری محل اعتنا گردد. خلال این، ترانسمیترهای اختلاف فشار معمولا در اطراف‌های پرخطر آیتم به کار گیری قرار می گیرند. همین زمینه، مداقه اعتنا به نکات ایمنی در زمان نصب و فعال سازی این امکانات را دو چندان می‌نماید.

معرفی فیلم یادگرفتن ابزار ظریف (Instrumentation)
یادگرفتن ابزار ظریف
ابزار ظریف تحت عنوان یکی از حساس‌ترین امکانات گزینه استعمال برای در اختیار گرفتن فرآیندهای صنعتی شناخته می‌‌شود. پژوهش بر روی همت سیستم‌های پیاده سازی گردیده و بازرسی نیاز یا این که عدم نیاز به انجام تغییرات برای باصرفه‌سازی سیستم، مستلزم استفاده ابزار ظریف مطلوب و شناخت کامل با طرز تلاش این ابزار میباشد به مراد شناخت دانشجوها و خارج از التحصیلان رشته مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی عمران با امکانات در دست گرفتن فرآیند و اصول کاری آن ها، یک فیلم آموزشی جامع و کاربردی به مدت 21 ساعت را تهیه و تنظیم نموده است.

در پوسته 11 درس به آموزش مفاهیم اول اندازه‌گیری، پیشگفتار‌ای بر الکترونیک، شرایط دادن سیگنال، سنسورهای مجاورتی، سنسورهای حرکتی، اندازه‌گیری فشار، اندازه‌گیری سطح، اندازه‌گیری دما، اندازه‌گیری جریان، المان‌های کنترلی و استراتژی‌های شالوده‌ای در اختیار گرفتن روند میپردازد. پیوند مشاهده این فیلم درپی گفته شده میباشد:

فیلم فراگیری ابزار ظریف (Instrumentation)
ملزومات نصب ترانسمیتر فشار چه می‌باشند؟
نصب ترانسمیتر فشار یا این که ترانسمیتر اختلاف فشار در سیستم پایپینگ، فرایند ساده‌ای داراست. با این وجود، در شکل عدم دقت به اصول اجرای درست این فرآیند، کارایی ترانسمیتر و قدمت اثرگذار آن زیر اثر قرار می‌گیرد. یکی مهم‌ترین نکته‌های نصب ترانسمیتر فشار، مسیر جابجایی سیگنال از محل عبور سیال تا ترانسمیتر یا این که اصطلاحا «ایمپالس پایپینگ» (Impulse Piping) میباشد. اجرای این مسیر باید به سیرتکامل‌ای باشد که قابلیت و امکان اندازه‌گیری ظریف فشار را فراهم نماید. در کل، منشا خطا در نصب ترانسمیتر فشار، یک کدام از پارامترهای پایین میباشد:

نشت در مسیر جابجایی فشار
افت اصطکاک
به دام افتادن گاز در خطوط جابجایی مایع
وجود مایع در خطوط جابجایی گاز
اختلاف چگالی بین مسیر جابجایی فشار بالا و مسیر جابجایی فشار تحت
به کار گیری از منیفولد ولو، قابلیت نصب وارفته‌خیس ترانسمیتر و کالیبراسیون آن برای اندازه‌گیری ظریف‌خیس فشار برا مهیا می‌نماید.

نصب منیفولد ولو در مسیر ترانسمیتر
نصب منیفولد ولو در مسیر ترانسمیتر
در هنگام نصب ترانسمیتر فشار، بایستی از ابزاری نظیر آچار بهره مند شد. بستن دستی ترانسمیتر، احتمال اجرا فشار مازاد به قطعات را ارتقاء میدهد.

مقایسه اتصال ترانسمیتر به شیوه درست و خطا
مقایسه اتصال ترانسمیتر به روش درست و اشتباه
به مراد آب‌بندی محل اتصال ترانسمیتر، نباید از نوار تفلون یا این که وسایل آب‌بندی متفرقه بهره برد. آب‌بندی و درزبندی ترانسمیتر فشار، با استعمال از قطعه ارائه گردیده بوسیله کمپانی تولیدکننده اجرا میگیرد.

مقایسه آب‌بندی درست (واشر سیاه در تصویر راست) و غلط
مقایسه آب‌بندی درست (واشر سیاه در تصویر راست) و نادرست
در نواحی در حدود ولوهای ایزولاسیون که قابلیت انقطاع و وصل ناگهانی جریان وجود دارااست، استعمال از محافظ یا این که اسنابر فشار در خطوط ایمپالس، از آسیب وصال به ترانسمیتر و خطای اندازه‌گیری دوری می‌نماید.

استعمال از اسنابر در مسیر نصب ترانسمیتر به خواسته دوری از زخم‌های ناشی از اغتشاش جریان
استعمال از اسنابر در مسیر نصب ترانسمیتر به خواسته دوری از زخم‌های ناشی از اغتشاش جریان
کابل اتصال ترانسمیتر به واحد در اختیار گرفتن می بایست به سیرتکامل‌ای باشد که از تجمع رطوبت در محل اتصال کابل خودداری شود.

روش اتصال درست و خطا کابل اتصال به کنترلر
نحوه اتصال درست و خطا کابل اتصال به کنترلر
ضمن مفاد بالا، نکات دیگری وجود دارا‌هستند که رعایت آنها بر روی تعیین شایسته ترین محل نصب ترانسمیتر فشار و بهبود توجه اندازه‌گیری اثر میگذارند. بعضا از این موارد عبارت می‌باشند از:

مسافت دربین محل عبور سیال تا ترانسمیتر، بایستی کوتاه‌ترین مسافت ممکن باشد.
در سیستم‌های جابجایی سیالات مایع، شیب ایمپالس پایپینگ می بایست دست‌کم موازی 8 سانتی‌متر در هر کدام متر (8 درصد) و افزایشی (از محل ترانسمیتر فشار تا محل اتصال به خط لوله) باشد.
نصب ترانسمیتر در مجراهای یک طرفه (انتهایی)، بایستی از روش منیفولد ولو شکل گیرد. در غیر این شکل، احتمال ایجاد کرد اضافه فشار و زخم وصال به دیافراگم را ارتقا می‌دهد.
از نصب ترانسمیتر در نقاط بالایی سیستم‌های جابجایی سیالات مایع و نقاط ذیل سیستم‌های جابجایی سیالات گازی هجران شود.
کل خطوط ایمپالس می بایست دارنده دمای شبیه باشند.
تخلیه گاز از داخل سیستم‌های جابجایی سیالات مایع به نه جاری ساختن گیرد.
مواد خورنده یا این که بسیار داغ راجع‌به بدون واسطه با سنسورها و فلنج‌های ترانسمیتر قرار نداشته باشند.
تمهیدات ما یحتاج برای دوری از ته‌نشینی رسوبات و تخلیه آن‌ها از باطن خطوط ایمپالس اتخاذ گردد.
از نصب امکانات در نواحی مستعد انجماد دوری گردد.


ترانسمیتر فشار چیست و چه‌طور فعالیت می نماید؟ — اشکال و کاربردها به لهجه بی آلایش
واپسین به‌روزرسانی: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
فرصت تفحص: ۱۷ دقیقهترانسمیتر فشار یا این که پرشر ترانسمیتر چیست
با صرفه‌سازی همت سیستم‌های صنعتی و پرهیز از ایراد در فرآیندهای مختلف آنان، هدف بسیار مهمی میباشد که با تحقیق مداوم بر روی کمیت‌های فیزیکی نظیر فشار، دما، جریان، سطح و غیره ممکن می شود. ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری و کنترل کمیت‌های فیزیکی وجود دارا‌هستند. ترانسمیترهای فشار، امکانات پرکاربردی می باشند که امکان تبدیل فشار سیستم به سیگنال‌های الکتریکی و ارسال آن ها به واحد در اختیار گرفتن را فراهم می‌نمایند. این امکانات، در اندازه‌گیری کمیت‌های دیگر نیز کاربرد دارا‌هستند. در این نوشته‌علمی، به معرفی کاربردها، انواع و اصول همت ترانسمیتر فشار می پردازیم. آنگاه، مزایا، معایب، لازمات نصب، دست اندرکاران مفید بر انتخاب و تفاوت این ابزار اندازه‌گیری با ترانسدیوسر را مورد مطالعه قرار می دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
ابزار ظریف چیست ؟
ترانسمیتر فشار چیست؟
گونه های ترانسمیتر فشار ترانسمیتر بر اساس فشار قابل اندازه‌گیری
اشکال دیگر ترانسمیتر فشار
ترانسمیتر فشار به چه شکل عمل می نماید‌ ؟
مزایا و معایب ترانسمیتر فشار کدام می باشند؟
تفاوت ترانسمیتر با ترانسدیوسر چیست؟
دست اندرکاران اثرگذار بر گزینش ترانسمیتر فشار چه میباشند؟
معرفی فیلم فراگیری ابزار ظریف (Instrumentation)
لازمات نصب ترانسمیتر فشار چه میباشند؟
ابزار ظریف چیست ؟
«ابزار ظریف» (Instrumentation)، دسته‌ای از امکانات آیتم به کارگیری برای پرشین ابزار دقیق استیناف بر روی تغییرات کمیت‌های فیزیکی نظیر جریان، دما، سطح، فشار و دیگر پارامترهای مهم در بنا‌های مهندسی، ماشین‌آلات و فرآیندها است. وظیفه پیاده سازی، بسط، نصب، مدیر و مراقبت امکانات ابزار ظریف بر عهده کارشناسان کنترل قرار دارد. فایده‌گیری از ابزار ظریف مطلوب در پروژه‌های مهندسی، قابلیت و امکان پژوهش مداوم بر روی تلاش سیستم و اجزای گوناگون آن را آماده می‌نماید. لوله‌کشی صنعتی یا این که پایپینگ، یکی از حیطههای اصلی کاربرد ابزار ظریف هست.

نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به خواسته اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
نصب سنسور بر روی لوله‌ها، به منظور اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی سیالات عبوری از سیستم پایپینگ
اشکال ابزار ظریف چه میباشند؟
ابزار ظریف معمولا بر طبق ساختار به اشکال الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می گردند. این امکانات به خواسته اندازه‌گیری و یا این که در اختیار گرفتن پارامترهای مختلفی نظیر فشار استاتیک، اختلاف فشار، جریان، دما، سطح، چگالی، ویسکوزیته، تشعشعات، مراحل و غیره گزینه به کارگیری قرار میگیرند. در واقع، نوع پارامتر قابل اندازه‌گیری و در دست گرفتن، از معیارهای اساسی تقسیم‌بندی ابزار ظریف است. از متداول‌ترین و شناخته‌گردیده‌ترین انواع ابزار ظریف می‌اقتدار به ولو، ترانسمیتر، آنالایزر، سلونوئید، دژنکتور و رله اشاره نمود. سنسور، ترانسدیوسر، آلارم، نشانگر، رکوردر، رگولاتور و کنترلر، از سایر امکانات کنترلی رایج در ابزار ظریف سیستم‌های پایپینگ میباشند.

سرگردان فشار، یکی متداول‌ترین نشانگرهای مورد به کارگیری در لوله‌کشی صنعتی
سرگردان فشار، یکی متداول‌ترین نشانگرهای آیتم استعمال در لوله‌کشی صنعتی
ترانسمیتر چیست ؟
«ترانسمیتر» (Transmitter)، در لغت به معنای فرستنده میباشد. در حوزه در اختیار گرفتن و ابزار ظریف، ترانسمیتر، وسیله‌ای می باشد که سیگنال‌های دریافتی از سنسور را به سیگنال‌های استاندارد و قابل تعبیروتفسیر برای واحد در دست گرفتن تبدیل می‌نماید. سیگنال ارسالی بوسیله ترانسمیتر، معرف کمیت فیزیکی آیتم رسیدگی در سیستم میباشد. ترانسمیترها مبتنی بر کمیت قابل اندازه‌گیری به اشکال ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر سطح، ترانسمیتر جریان، ترانسمیتر دما، ترانسمیتر حالت، ترانسمیتر سرعت، ترانسمیتر pH و غیره تقسیم‌بندی میشود.

از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و ترانسمیتر فشار
از راست به چپ: ترانسمیتر جریان، دما، سطح و فشار
ترانسمیتر فشار چیست؟
ترانسمیتر فشار یا این که «پرشر ترانسمیتر» (Pressure Transmitter)، وسیله‌ای میباشد که به مراد اخذ، تبدیل و ارسال سیگنال‌های معرف فشار در سیستم‌های جابجایی سیالات گزینه به کار گیری قرار میگیرد. این وسیله ضمن تعیین فشار سیالات متعدد نظیر گاز، مایع، هوا و روغن، قابلیت اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های اصلی صنعتی مانند جریان، سطح، چگالی، وزن و دما را فراهم می‌نماید. به عبارت دیگر، در اکثری از مفاد، سیگنال ارسال گردیده بوسیله ترانسمیتر، تحت عنوان مبنای اندازه‌گیری دیگر کمیت‌های فیزیکی به عمل گرفته میشود.

مثال‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با امکان اندازه‌گیری فشار گیج یا این که نسبی و فشار مطلق
مثال‌ای از یک دستگاه ترانسمیتر فشار روزمونت با قابلیت و امکان اندازه‌گیری فشار سرگردان یا این که نسبی و فشار مطلق
پرشر ترانسمیتر در اکثر صنعت های مربوط به جابجایی سیالات کاربرد داراست. با این وجود، این وسیله از مداقه بالایی در سیستم‌های پایپینگ کارخانه‌های فرآیندی برخوردار است. در برخی از مفاد، ترانسمیتر به خطا با تیتر ترانسدیوسر معرفی می گردد. با وجود همانندی در کاربری ترانسمیتر و ترانسدیوسر فشار در حوزه ابزار ظریف، وظیفه و همت این دو وسیله با یکدیگر تفاوت دارااست. در قسمت‌های آتی به معرفی تفاوت‌های این امکانات خوا‌هیم پرداخت.

کاربرد ترانسمیتر فشار چیست؟
امکانات اندازه‌گیری فشار نظیر سنسور، ترانسدیوسر، ترانسمیتر و غیره در صنعت های نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارگاه‌های فرآوری مواد غذایی، سوله‌های پتروشیمی، کارگاه‌های تشکیل داد مواد شیمیایی، پروژه‌های معدنی، پروژه‌های عمرانی، کارخانه‌های داروسازی، سوله‌های کاغذسازی، سیستم‌های پایپینگ، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات سرمایشی و غیره کاربرد دارا هستند. به عبارت دیگر، در هر صنعتی که نیاز به اندازه‌گیری و در اختیار گرفتن فشار سیالات باشد، ترانسمیترهای فشار تحت عنوان یک کدام از آیتم‌های احتمالی در نظر گرفته می گردند.

مثال‌ای از ترانسمیتر فشار نصب گردیده بر روی گوشه و کنار اختلاط خمیر کاغذ در کارخانه کاغذسازی
مثال‌ای از ترانسمیترهای فشار نصب گردیده بر روی فضا اختلاط خمیر ورقه در سوله کاغذسازی
کلاً، پرشر ترانسمیتر برای کاربری‌های زیر آیتم به کارگیری قرار می گیرد:

بازرسی بر روی اختلاف فشار و فشار عملیاتی گونه های پمپ و کمپرسور صنعتی
در اختیار گرفتن و اندازه‌گیری فشار برای کنترل چگونگی در روند ساخت ماشین آلات صنعتی و یقین از تلاش مطلوب امکانات
تحقیق فشار در عملیات حفاری چاه نفت و گاز
بازرسی بر روی همت توربین‌ها، خطوط جابجایی، ولوهای در اختیار گرفتن و غیره در نیروگاه‌ها
بازرسی و در دست گرفتن فشار پمپ‌های بلندمرتبه گزینه استعمال برای جابجایی آب و فاضلاب در کانال توزیع سرویس ها شهری
مطالعه بر روی فشار پمپ‌های آیتم به کارگیری برای جابجایی سیالات ویسکوز و نصفه جامد در کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی و آبمیوه‌‌ها
استیناف فشار سیالات شیمیایی خورنده در پمپ‌های مورد استفاده در کارگاه‌های شیمیایی و پتروشیمی
در اختیار گرفتن مراحل جابجایی دوغاب در پروژه‌های معدنی و عمرانی
اندازه‌گیری فشار مطلوب در کارخانه‌های کاغذسازی حین پروسه مهیا‌سازی خمیر کاغذ
تحقیق بر روی فشار سیستم‌های جابجایی ذرات ریز و پودرهای مورد استعمال در سوله‌های داروسازی
در اختیار گرفتن و تهیه فشار امکانات گزینه به کار گیری در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی
علاوه بر موردها بالا، ترانسمیترهای فشار در صنعت های کشاورزی، نساجی، پلاستیک‌سازی، ایجاد کرد سیمان و غیره نیز به کار گرفته میگردند. از کاربردهای دیدنی ترانسمیترهای فشار و امکانات هم پا آنان می‌توان به اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی دیگر (مانند سطح، جریان، دما) و تحقیق بر روی سیستم فیلتراسیون اشاره نمود.

هدف به کار گیری از ترانسمیتر فشار چیست؟
مقصود مهم استعمال ترانسمیترهای فشار و در اختیار گرفتن کمیت‌های فیزیکی مربوط به فشار، دوری از مشکلاتی نظیر کاویتاسیون، افت جریان، ناکامی مکانیکی، لرزش بیشتراز حد، آلودگی صوتی، استهلاک قطعات و باصرفه‌سازی فشار سیستم برای دستیابی به شایسته ترین خروجی ممکن میباشد.

اشکال ترانسمیتر فشار کدام می‌باشند؟
ترانسمیترهای فشار دارنده گونه های مختلفی هستند که هر یک مطابق معیارهای مختلفی نظیر فشار قابل اندازه‌گیری و مکانیزم اندازه‌گیری تقسیم‌بندی میگردند. از گونه های ترانسمیتر فشار مطابق فشار قابل اندازه‌گیری می‌قدرت به موارد پایین اشاره نمود:

ترانسمیتر فشار مطلق: اندازه‌گیری فشار واقعی به هر‌جا نسبت به خلا (فشار صفر مطلق)
ترانسمیتر فشار نسبی یا این که فشار حیران: اندازه‌گیری فشار نسبت به فشار اتمسفریک (فشار محیط)
ترانسمیتر فشار تفاضلی یا این که اختلاف فشار: اندازه‌گیری اختلاف فشار بین دو نقطه گوناگون در یک سیستم
متداول‌ترین و کاربردی‌ترین ترانسمیتر فشار از دربین مفاد بالا، ترانسمیتر اختلاف فشار هست. تکنولوژی‌های متنوعی به مراد اندازه‌گیری فشار در ساختار ترانسمیترها مورد استعمال قرار می گیرند. بر این اساس، انواع ترانسمیترها عبارت می باشند از:

ترانسمیتر فشار پیزومقاومتی
ترانسمیتر فشار خازنی
ترانسمیتر فشار الکترومغناطیسی
ترانسمیتر فشار پیزوالکتریک
ترانسمیتر فشار دارنده کرنش سنج
ترانسمیتر فشار نوری یا این که اپتیکال
اکثر اوقات ترانسمیترهای متداول در سیستم‌های پایپینگ از کرنش سنج برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌نمایند. در زمینه‌ی شناخت با کاربردها و طریق تلاش انواع ابزار ظریف گزینه به کارگیری در فرآیندهای صنعتی برای مثال امکانات اندازه‌گیری فشار، یک فیلم آموزشی جامع و کاربردی را تهیه نموده است که میتواند در یادگیری این سوژه به شما یاری دهد. لینک مشاهده این فیلم درپی آورده شده است:

فیلم یادگرفتن ابزار ظریف (Instrumentation)
گونه های ترانسمیتر مبنی بر فشار قابل اندازه‌گیری
ترانسمیترهای فشار، امکانات اندازه‌گیری فشار مطلق، فشار نسبی و اختلاف فشار می‌باشند. ساختار و نحوه عملکرد ترانسمیترهای آیتم استفاده برای هرکدام از این فشارها با یکدیگر تفاوت دارااست. درین بخش، به معرفی اجمالی اشکال ترانسمیتر مطابق نوع فشار قابل اندازه‌گیری میپردازیم.

ترانسمیتر فشار مطلق چیست ؟
«ترانسمیتر فشار مطلق» (Absolute Pressure Transmitter)، وسیله‌ای میباشد که در اندازه‌گیری فشار سیالات گازی، مایع و هوا نسبت به نقطه مرجع صفر ( خلا) آیتم استفاده قرار می‌گیرد. این ترانسمیتر از یک سنسور جانور در فضای بسته (اطراف ایزوله با فشار صفر مطلق) تشکیل می گردد. عکس العمل سیال به دور و اطراف سنسور، اختلاف فشاری را به وجود میاورد که بیان کنده فشار مطلق سیال میباشد. این فشار به طور یک سیگنال از سنسور به ترانسمیتر فرستاده میشود. ترانسمیتر، بعداز اخذ این سیگنال و تبدیل آن به داده‌های استاندارد، سیگنال دیگری را به سمت کنترلر ارسال می‌نماید. سیگنال خروجی ترانسمیتر فشار مطلق به طور جریان آنالوگ یا این که دیجیتال بوده و مجال فشار قابل اندازه‌گیری به وسیله آن در میان 0 تا 69 کیلو پاسکال میباشد.

مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار مطلق متصل به منیفولد ولو دو طرفه
ترانسمیترهای فشار مطلق در صنعت های و فرآیندهای مختلفی نظیر داروسازی، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز، پتروشیمی، فرآوری مواد شیمیایی و مطالعات علمی کاربرد دارا‌هستند. این ترانسمیترها، معمولا به منظور مطالعه بر روی عملکرد پمپ‌های خلا، اندازه‌گیری فشار مایعات، بسته‌بندی صنعتی، کنترل فرآیندهای صنعتی و مطالعه چگونگی امکانات هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تمامی این مورد ها، اندازه‌گیری فشار مستلزم یک مبنای اثبات است. ترانسمیترهای فشار مطلق برای اندازه‌گیری سطح، دما و نرخ جریان سیستم‌های بسته نیز به کار میروند.

ترانسمیتر فشار نسبی یا این که ترانسمیتر فشار حیران چیست ؟
«ترانسمیتر فشار حیران» (Gauge Pressure Transmitter)، وسیله‌ای می باشد که به خواسته اندازه‌گیری فشار سیالات نسبت به فشار دور و بر آیتم استعمال قرار میگیرد. سنسور این نوع ترانسمیتر، خلاف ترانسمیتر فشار مطلق، در یک فضای به طور کامل بسته قرار ندارد. وجود یک مجرای متصل به محیط بیرونی ترانسمیتر (مانند تصویر زیر)، سبب ساز قرارگیری سنسور در معرض فشار دور و اطراف می گردد. در واقع، مبنای اندازه‌گیری فشار از صفر مطلق به صفر نسبی (فشار جو) تغییر تحول می‌نماید. درین‌حالت‌، جاری ساختن فشار سیال به سنسور، سبب ارسال سیگنال معرف فشار سرگردان به ترانسمیتر و تبدیل آن به سیگنال استاندارد می‌گردد. اغلب سنسورهای گزینه به کارگیری در ترانسمیترهای فشار نسبی، قوی به اندازه‌گیری حداکثر فشار 50 مگاپاسکال می باشند.

مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
مثال‌ای از یک ترانسمیتر فشار نسبی
ترانسمیترهای فشار حیران در مواقعی گزینه استعمال قرار می‌گیرند که نیاز به در اختیار گرفتن تغییرات فشار نسبت به فشار محیط باشد. برای مثال، تغییر‌و تحول فشار جو بر روی سطح مایع موجود در یک مخزن اثر بی واسطه می گذارد. ترانسمیترهای فشار نسبی، قابلیت و امکان در دست گرفتن تغییرات سطح و تهیه و تنظیم سیستم مبنی بر فشار اطراف را آماده می‌نمایند. این ترانسمیترها در پزشکی نیز کاربرد دارند. از کاربردهای پزشکی ترانسمیترهای فشار سرگردان می‌اقتدار به در اختیار گرفتن روند بیرون کردن مایعات از زخم بیماران، تهیه فشار کپسول‌های اکسیژن و اندازه‌گیری فشار خون (ترانسمیتر فشار خون) اشاره نمود.

ترانسمیتر فشار تفاضلی یا این که ترانسمیتر اختلاف فشار چیست ؟
ترانسمیتر اختلاف فشار، «ترانسمیتر فشار تفاضلی» (Differential Pressure Transmitter) یا این که ترانسمیتر DP، وسیله‌ای است که در اندازه‌گیری اختلاف فشار میان دو نقطه از سیستم مورد به کارگیری قرار می گیرد. ترانسمیتر فشار تفاضلی، پرکاربردترین و متداول‌ترین نوع ترانسمیترهای آیتم به کار گیری در سیستم‌های در اختیار گرفتن سیالات می‌باشد. ولی از لحاظ فنی، اکثر اوقات ترانسمیترهای فشار بر طبق اصول ترانسمیترهای اختلاف فشار شغل می‌نمایند. برای مثال، در ترانسمیتر فشار سرگردان، فشار جو تحت عنوان مبنای اندازه‌گیری اختلاف فشار در لحاظ گرفته میگردد. در شرایطی‌که که در ترانسمیتر فشار تفاضلی، سنسور با اتصال به یک نقطه دیگر از سیستم، فشار آن نقطه را تحت عنوان مبنای اندازه‌گیری در لحاظ می‌گیرد.

مثال‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
مثال‌ای از یک ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر فشار تفاضلی، معمولا برای در دست گرفتن افت فشار در سیستم‌های تصفیه آب، تاسیسات تهویه مطبوع، فرآوری مواد غذایی، داروسازی، کاغذسازی، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه‌ها، امکانات دریایی و زیردریایی به شغل برده می شود. این وسیله می‌تواند دیگر کمیت‌های فیزیکی نظیر چگالی، جریان، سطح و ویسکوزیته را اندازه‌گیری نماید.

اجزای ترانسمیتر اختلاف فشار
ترانسمیتر اختلاف فشار از المان‌های اول، المان‌های ثانویه و محیط مهم تشکیل میگردد. المان‌های اول، وظیفه ساخت اختلاف فشار در هنگام تغییر‌و تحول جریان سیال را برعهده دارا هستند. از المان‌های اولیه گزینه استفاده برای نصب و راه اندازی ترانسمیترهای فشار تفاضلی می‌اقتدار به برگه اوریفیس، لوله ونتوری یا این که لوله پیتوت، نازل، المان جریان لامینار و المان گوه‌ای اشاره نمود. المان‌های ثانویه نیز اجزای مرتبط با سنسورهای فشار هستند که با اتصال به دو نقطه از سیستم، سیگنال الکتریکی معرف اختلاف فشار را به محیط مهم ترانسمیتر ارسال می‌نمایند. المان‌های جان دار در فضا مهم نیز خلال حفظ از اجزای ترانسمیتر، وظیفه تعبیر و تفسیر سیگنال‌های الکتریکی و ارسال آنان را به صورت جریان استاندارد به واحد کنترل را بر عهده دارا‌هستند.

نمای کلی از اجزای ترانسمیتر فشار تفاضلی
نمای کلی از اجزای ترانسمیتر فشار تفاضلی
گونه های دیگر ترانسمیتر فشار
ترانسمیترهای فشار، گونه های متعددی دارند که هرمورد در سیستم‌های متفاوت و برای کاربری‌های گوناگون گزینه استعمال قرار میگیرند. در قسمت قبل به معرفی بعضا از اشکال این امکانات بر پایه ی نوع فشار قابل اندازه‌گیری پرداختیم. از سایر گونه های ترانسمیتر فشار می‌اقتدار به مفاد تحت اشاره نمود:

ترانسمیتر فشار هیدرواستاتیک: ترانسمیترهای آیتم استعمال در در اختیار گرفتن و اندازه‌گیری سطح مایعات
ترانسمیتر فشار قلمی: ترانسمیترهای خرد و فارغ از نمایشگر فشار
ترانسمیتر فشار ضد انفجاری: ترانسمیترهای منحصر به فرد اندازه‌گیر فشار در اطراف‌های مستعد انفجار و لرزش‌های شدید
ترانسمیتر فشار هوشمند: ترانسمیترهای خرد و مستحکم دو سیمه برای استعمال در محیط‌های پرخطر با فضای نصب محصور
ترانسمیتر پنوماتیکی: از انواع ترانسمیترهای فشار تفاضلی هست با رله‌های پنوماتیک و سنسور نازل
در مورد با ابزار ظریف و مدارات در دست گرفتن در تاسیسات سرمایشی ساختمان، ، یک یادگرفتن جامع و کاربردی را تنظیم نموده است که می تواند در
ترانسمیتر فشار به چه شکل فعالیت دارد‌ ؟
ترانسمیتر فشار با فایده‌گیری از اصول مکانیک سیالات عمل می‌نماید. ادراک طریق همت این امکانات، مستلزم شناخت با مضمون‌ فشار می باشد. نیروی وارد بر سطح، توسط یک کمیت فیزیکی با تیتر فشار نشان داده می شود. این کمیت از تقسیم نیرو بر مساحت به دست می‌آید. سیالات دارنده دو نوع فشار (فشار استاتیک و فشار دینامیک) می‌باشند. فشار استاتیک، نیروی نتیجه ها از ایفا وزن سیال بر سطح لایه‌های زیرین در حالت سکون میباشد. فشار هیدرواستاتیک ناشی از آب جانور در مخزن بند، یک کدام از انواع فشارهای استاتیک به شمار می‌رود. در شکل حرکت سیال، فشاری دیگری داخل سیستم به وجود می آید که به آن، فشار دینامیک گفته می‌گردد. اندازه‌گیری فشار دینامیک مبتنی بر معادله برنولی اجرا می گیرد.

فشار استاتیک و ایستایی سیال به یار و همدم لوله پیتوت برای اندازه‌گیری فشار دینامیک
فشار دینامیک سیال، از اختلاف در میان فشار استاتیک با فشار ایستایی به دست میاید.
ترانسمیتر فشار از یک قسمت برای اندازه‌گیری فشار سیستم و یک قسمت برای تبدیل فشار به سیگنال استاندارد تشکیل می گردد. وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی نتایج از فشار سیال به سیگنال الکتریکی در ترانسمیترها، برعهده سنسور فشار میباشد. سنسورهای فشار آیتم به کار گیری در ترانسمیترهای فشار معمولا از نوع خازنی، پیزومقاومتی یا این که استرین سرگردان می باشند. این سنسورها با تجمیع نیروی مکانیکی ناشی از فشار سیال به وسیله دیافراگم، پیستون یا این که لوله بوردون، سیگنال هم اندازه فشار را با استعمال از مدارهای الکتریکی اندازه‌‌گیری کرده و به ترانسمیتر ارسال می‌نمایند.

سنسور فشار خازنی
سنسور فشار خازنی
تصویر بالا، تنظیمات مثال‌ای از سنسورهای خازنی مورد استعمال در ترانسمیترهای فشار را اکران می دهد. واکنش سیال با دیافراگم، تغییر و تحول مسافت فی مابین الکترودها و تغییر و تحول گنجایش خازن را به دنبال داراست. این تغییر تحول گنجایش به طور یک سیگنال الکتریکی توسط مدار الکتریکی اندازه‌گیری و به ترانسمیتر فرستاده میشود. مکانیزم تلاش سنسورهای دیگر نیز نسبتاً شبیه با سنسورهای خازنی است. مثلا، سنسورهای استرین گیج، معمولا بر پایه ی تبدیل تغییرات مقاومت به سیگنال‌های الکتریکی متساوی شغل می‌نمایند.

تنظیمات کلی امکانات اندازه‌گیری فشار سیال
تنظیمات کلی امکانات اندازه‌گیری فشار سیال
در نقطه پایان، ترانسمیتر، سیگنال سنسور را اخذ کرده و آن را به طور یک جریان الکتریکی (معمولا 4 تا 20 میلی‌آمپری) به واحد در اختیار گرفتن ارسال می‌نماید. روند کلی سیستم‌های اندازه‌گیری و در دست گرفتن معمولا به طور تحت می باشد:

کمیت فیزیکی: پارامتر گزینه استیناف در سیستم
سنسور/ترانسدیوسر: وسیله اندازه‌گیری مقدار یا این که تغییرات کمیت فیزیکی، تبدیل آن به سیگنال‌های آنالوگ یا این که دیجیتال و ارسال سیگنال به ترانسمیتر
ترانسمیتر: اخذ سیگنال سنسور، تبدیل آن به سیگنال استاندارد و ارسال سیگنال قابل اندازه‌گیری به کنترلر
کنترلر: اخذ سیگنال ترانسمیتر و تشکیل داد خروجی قابل در اختیار گرفتن برای عنصر آخری
عنصر آخری: وسیله آیتم استفاده برای تغییر تحول فرایند با اعتنا به واحد سنجش معین گردیده توسط کنترلر
رکوردر: وسیله اکران‌دهنده تغییرات سیگنال (کمیت) بر طبق زمان
به منظور شناخت کامل با اصول اندازه‌گیری فشار، تحقیق مطالب «فشار چیست و مروری بر طرز‌های اندازه‌گیری آن — به گویش ساده» و «اندازه‌گیری فشار — از صفر تا صد» را به شما سفارش میکنیم.

مزایا و معایب ترانسمیتر فشار کدام می باشند؟
ترانسمیترهای فشار، یک کدام از پرکاربردترین اشکال ابزار ظریف در سیستم‌های در اختیار گرفتن سیالات میباشند. این ابزارها در صنعت های گوناگون و برای هدف های متعدد گزینه به کار گیری قرار می گیرند. از مهمترین مزیت‌های ترانسمیتر فشار می‌قدرت به موارد تحت اشاره نمود:

قابلیت اندازه‌گیری سطح سیال و دیگر کمیت‌های فیزیکی ضمن اختلاف فشار
دوام بالا و امکان بکارگیری در شرایط محیطی طاقت فرسا (حتی ذیل آب)
قابلیت ارسال سیگنال به فواصل بدور با کمترین افت سیگنال ممکن
تنوع سبک برای به کارگیری در حالت گوناگون
مقاومت در ازای میدان‌های الکترومغناطیسی و تشعشعات رادیواکتیو به جهت تشکیل داد به وسیله مواد پیزوالکتریک
قابلیت و امکان اتصال به سیستم‌های دیگری نظیر مدارهای الکتریکی به مراد کالیبراسیون برای اندازه‌گیری ظریف فشار
بعضی از محدودیت‌های ترانسمیترهای فشار عبارت می باشند از:

هزینه نخستین بالا
مصرف انرژی
دسترسی طاقت فرسا
تفاوت ترانسمیتر با ترانسدیوسر چیست؟
«ترانسدیوسر فشار» (Pressure Transducer)، وسیله‌ای می‌باشد که به منظور تبدیل سیگنال مکانیکی به سیگنال الکتریکی گزینه به کار گیری قرار میگیرد. از جمله، یک ترانسدیوسر الکتریکی، مقدار یا این که تغییر کمیت‌های فیزیکی مانند دما را به صورت بدون واسطه اندازه‌گیری کرده و آن را به یک سیگنال آنالوگ هم اندازه تبدیل می‌نماید. خروجی ترانسدیوسر معمولا به طور ولتاژ می باشد. ترانسمیتر، وظیفه اخذ سیگنال الکتریکی ترانسدیوسر، تبدیل آن به یک سیگنال الکتریکی بسیار بزرگ‌خیس و ارسال سیگنال قابل تفسیر به سیستم در اختیار گرفتن (PLC یا این که CS) در فواصل بیشتر را بر عهده دارااست. خروجی ترانسمیتر معمولا به طور آمپر می باشد.

ترانسدیوسر فشار (سمت راست) و پرشر ترانسمیتر (سمت چپ)
ترانسدیوسر فشار (سمت راست) و ترانسمیتر فشار (سمت چپ)
ترانسمیتر و ترانسدیوسرهای فشار با تیتر حسگر فشار یا این که «سنسور فشار» (Pressure Sensor) نیز شناخته می‌شوند. موردها استعمال این وسایل برای اندازه‌گیری فشار به حالت سیستم و خروجی موردنیاز بستگی داراست. در بخش دست اندرکاران مفید بر گزینش ترانسمیتر مطلوب، به اثر حالت محیطی و مختصات سیستم بر کاربری هرکدام از این امکانات می پردازیم.

در ارتباط طرز شغل سیستم‌های کنترلی موتورهای صنعتی مانند ترانسمیترهای هوشمند فشار، یک آموزش جامع را در سطح های کارشناسی و فوق لیسانس فن‌های مهندسی برق، مکانیک و رباتیک تنظیم نموده است قادر است به شما در یادگیری این سوژه یاری دهد. لینک مشاهده این فیلم در پی آورده شده میباشد:

فیلم یادگرفتن در اختیار گرفتن موتورهای الکتریکی صنعتی 1
کارداران موثر بر تعیین ترانسمیتر فشار چه می باشند؟
تعیین ترانسمیتر فشار، به عواملی نظیر کارایی گزینه انتظار، دما، رطوبت، لرزش و خصوصیات سیستم بستگی داراست. هنگام تصمیم‌‌گیری در خصوص شایسته ترین گزینه، بایستی به سوالهای زیر جواب بخشید:

از دربین ترانسمیتر و ترانسدیوسر، کدام مورد عالی میباشد؟
موقعیت محیطی و عملیاتی چگونه میباشد؟
کدام نوع از ترانسمیتر، سازش بهتری با کاربری متبوع داراست؟
ملاحظات ایمنی و خطرات احتمالی چه هستند؟
در‌پی به هرمورد از سوال ها بالا جواب میدهیم.

ترانسمیتر یا این که ترانسدیوسر
اولین مرحله در تعیین ترانسمیتر فشار، تصمیم‌گیری در زمینه ی نیاز یا این که عدم نیاز به‌این وسیله برای اندازه‌گیری فشار میباشد. کلاً، ترانسمیترهای فشار، خروجی سنسور داخلی خویش را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌نمایند. تلاش کلی ترانسدیوسرهای فشار نیز به همین شکل میباشد. با این تفاوت که مدت سیگنال‌های تشکیل داد گردیده به وسیله ترانسمیتر بسیار بیشتر از ترانسدیوسر است. این خصوصیت منجر ارتقاء اعتنا در اندازه‌گیری و در دست گرفتن فشار سیستم می شود.

ترانسدیوسر فشار و پرشر ترانسمیتر (برای تشخیص این دو وسیله به واحد خروجی سیگنال بر روی بدنه دقت فرمایید)
ترانسدیوسر فشار و ترانسمیتر فشار (برای تشخیص این دو وسیله به واحد خروجی سیگنال بر روی بدنه دقت فرمایید)
تحت بودن سطح سیگنال‌های ایجاد گردیده، خرد بودن ابعاد، جراحت‌پذیری در فشارهای بالا، اثر پذیری زیاد از وضعیت تغییرات محیطی و محدودیت در مسافت ارسال سیگنال، تلاش ترانسدیوسرهای فشار در فضا‌های صنعتی را با نقص‌ مواجه می‌نماید. این وسایل صرفا برای اندازه‌گیری فشار در دور و بر‌های با ریسک‌های بسیار پایین مطلوب میباشند. برای اطراف‌های صنعتی با ریسک بالا، به کار گیری از ترانسمیتر در حق اولویت قرار دارد.

وضعیت محیطی
شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت و لرزش از دست اندرکاران موثر بر سعی ترانسمیترهای فشار می‌باشند. این کارداران به صورت بدون واسطه بر روی ارتفاع قدمت عملیاتی امکانات اثر می‌گذارند. از این‌رو، ترانسمیتر انتخابی می بایست توانا به همت مطلوب در موقعیت پیاده سازی گردیده باشد.

دما
اکثر اوقات ترانسمیترهای فشار برای سعی روزگار‌های دمایی در بین 20- تا 85 رتبه سانتی‌گراد پیاده سازی می‌شوند. ولی دمای عملیاتی این وسایل به ماده آفریننده اجزای آن ها نیز بستگی دارد. هر چه دمای محیط و حرارت حاصل از جریان سیال در روزگار متعادل‌تری قرار داشته باشد، اعتنا اندازه‌گیری فشار به ترازو قابل توجهی ارتقاء می یابد. بالا یا این که تحت بودن بیش تر از اندازه دما، بر روی ویسکوزیته سیال، عملکرد ترانسمیتر و سالم اجزای آن اثر می گذارد. از این‌رو، تعیین شایسته ترین ترانسمیتر فشار می بایست بر اساس با دمای عملیاتی پیاده سازی گردیده ایفا گیرد.

رطوبت
در برخی از مورد ها، رطوبت ناشی از بخار وارد کادر ترانسمیتر فشار می‌گردد و به اجزای حساس آن جراحت میرساند. در صورتیکه که ترانسمیتر به مدت زمانبر در معرض رطوبت بالا قرار داشته باشد، احتمال خوردگی بخش‌های گوناگون آن ارتقاء می یابد. اما در اکثر زمان ها موارد، این قاب ترانسمیترهای فشار ضد رطوبت هستند. با این اینک، احتمال نفوذ رطوبت در هنگام تعمیر و نگهداری وجود دارااست. براین اساس، هنگام گزینش ترانسمیتر مطلوب بایستی به واحد سنجش رطوبت اطراف، آسیب‌پذیری اجزای آن در قبال رطوبت و مورد‌های قابل استفاده برای کاهش جراحت‌های احتمالی را در لحاظ گرفت.

جراحت دیدن سنسور پرشر ترانسمیتر به جهت نفوذ رطوبت به داخل آن
جراحت دیدن سنسور ترانسمیتر فشار به جهت نفوذ رطوبت به داخل آن
لرزش
نصب ترانسمیتر فشار در نواحی پایین لرزش مداوم یا این که لرزش شدید، قدمت اثرگذار دستگاه را کاهش می‌دهد. به مراد دوری از اثرات مخرب لرزش بر روی سعی و ارتفاع قدمت ترانسمیتر، این وسیله می بایست در نواحی مطمئن با سطح لرزش پایین نصب شوند.

نوع ترانسمیتر فشار
ترانسمیترهای فشار دارنده اشکال زیادی می‌باشند که هرمورد با استعمال از اصول مختص به خویش، در مراحل اندازه‌گیری و در دست گرفتن فشار سیستم به عمل گرفته میشوند. در شکل دسترسی مطلوب به منابع انرژی، ترانسمیتر دو سیمه فشار تحت عنوان کاربردی‌ترین مورد گزینه به کار گیری قرار می گیرد. این نوع ترانسمیتر از جریان 4 تا 20 میلی‌آمپری برای راه اندازی مدار خویش و رله کردن سیگنال استفاده می‌نماید. ترانسمیتر دو سیمه فشار می‌تواند سیگنال‌های تولیدی را به فواصل زیاد جابجایی دهد.

مثال‌ای از پرشر ترانسمیتر بی‌سیم
مثال‌ای از ترانسمیتر فشار بی‌سیم
در شکل عنایت توجه داده‌ها یا این که زیاد بودن وسعت داده‌های انتقالی، ترانسمیتر های دیجیتال تحت عنوان آیتم‌های مهم در نظر گرفته می گردند. این امکانات میتوانند وسعت متعددی از داده‌ها را میان ابزار ظریف و اتاق در دست گرفتن جابجایی دهند. خلال این، به کار گیری تکنولوژی تازه پروفیباس نیز قابلیت ارتقا سرعت رله کردن سیگنال‌ها و تصمیم‌گیری سریع در زمینه‌ی عملیات‌های اجرایی را مهیا می‌نماید.

برخی از گونه های پرشر ترانسمیتر
بعضی از اشکال ترانسمیتر فشار
در شکل عنایت پایین سرعت جابجایی داده‌ها در مراحل اندازه‌گیری و در دست گرفتن، استفاده از ترانسمیترهای بی‌سیم در حق تقدم قرار می گیرد. این امکانات، مورد ایده آلی برای سیستم‌هایی میباشند که نصب دستگاه‌های سیمی در آن‌ها ممکن وجود ندارد یا این که غیر اقتصادی و سخت میباشد. استعمال از ترانسمیترهای بی سیم، نیاز به بازدید از نواحی پرخطر برای انجام عملیات حفظ را کاهش می دهد. حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های مرتبط با ترانسمیترهای فشار به سیم کشی و فعال‌ساز‌ی این امکانات تخصیص می‌یابد. از این‌رو، منفعت‌گیری از ترانسمیترهای بی سیم در نواحی متعدد، سبب بهبود مدیر هزینه‌ها و ارتقاء سطح تکنولوژی سیستم می‌گردد.

ملاحظات ایمنی
ابزارهای الکترونیکی انرژی الکتریکی را داخل خویش ذخیره می‌نمایند. در شکل تخلیه این انرژی در اطراف‌های دارنده گازهای قابل اشتعال، امکان رخ دادن حریق‌سوزی وجود خواهد داشت. از این‌رو، هنگام جانمایی ترانسمیترهای فشار باید به سطح ریسک‌پذیری محل اعتنا گردد. خلال این، ترانسمیترهای اختلاف فشار معمولا در اطراف‌های پرخطر آیتم به کار گیری قرار می گیرند. همین زمینه، مداقه اعتنا به نکات ایمنی در زمان نصب و فعال سازی این امکانات را دو چندان می‌نماید.

معرفی فیلم یادگرفتن ابزار ظریف (Instrumentation)
یادگرفتن ابزار ظریف
ابزار ظریف تحت عنوان یکی از حساس‌ترین امکانات گزینه استعمال برای در اختیار گرفتن فرآیندهای صنعتی شناخته می‌‌شود. پژوهش بر روی همت سیستم‌های پیاده سازی گردیده و بازرسی نیاز یا این که عدم نیاز به انجام تغییرات برای باصرفه‌سازی سیستم، مستلزم استفاده ابزار ظریف مطلوب و شناخت کامل با طرز تلاش این ابزار میباشد به مراد شناخت دانشجوها و خارج از التحصیلان رشته مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی عمران با امکانات در دست گرفتن فرآیند و اصول کاری آن ها، یک فیلم آموزشی جامع و کاربردی به مدت 21 ساعت را تهیه و تنظیم نموده است.

در پوسته 11 درس به آموزش مفاهیم اول اندازه‌گیری، پیشگفتار‌ای بر الکترونیک، شرایط دادن سیگنال، سنسورهای مجاورتی، سنسورهای حرکتی، اندازه‌گیری فشار، اندازه‌گیری سطح، اندازه‌گیری دما، اندازه‌گیری جریان، المان‌های کنترلی و استراتژی‌های شالوده‌ای در اختیار گرفتن روند میپردازد. پیوند مشاهده این فیلم درپی گفته شده میباشد:

فیلم فراگیری ابزار ظریف (Instrumentation)
ملزومات نصب ترانسمیتر فشار چه می‌باشند؟
نصب ترانسمیتر فشار یا این که ترانسمیتر اختلاف فشار در سیستم پایپینگ، فرایند ساده‌ای داراست. با این وجود، در شکل عدم دقت به اصول اجرای درست این فرآیند، کارایی ترانسمیتر و قدمت اثرگذار آن زیر اثر قرار می‌گیرد. یکی مهم‌ترین نکته‌های نصب ترانسمیتر فشار، مسیر جابجایی سیگنال از محل عبور سیال تا ترانسمیتر یا این که اصطلاحا «ایمپالس پایپینگ» (Impulse Piping) میباشد. اجرای این مسیر باید به سیرتکامل‌ای باشد که قابلیت و امکان اندازه‌گیری ظریف فشار را فراهم نماید. در کل، منشا خطا در نصب ترانسمیتر فشار، یک کدام از پارامترهای پایین میباشد:

نشت در مسیر جابجایی فشار
افت اصطکاک
به دام افتادن گاز در خطوط جابجایی مایع
وجود مایع در خطوط جابجایی گاز
اختلاف چگالی بین مسیر جابجایی فشار بالا و مسیر جابجایی فشار تحت
به کار گیری از منیفولد ولو، قابلیت نصب وارفته‌خیس ترانسمیتر و کالیبراسیون آن برای اندازه‌گیری ظریف‌خیس فشار برا مهیا می‌نماید.

نصب منیفولد ولو در مسیر ترانسمیتر
نصب منیفولد ولو در مسیر ترانسمیتر
در هنگام نصب ترانسمیتر فشار، بایستی از ابزاری نظیر آچار بهره مند شد. بستن دستی ترانسمیتر، احتمال اجرا فشار مازاد به قطعات را ارتقاء میدهد.

مقایسه اتصال ترانسمیتر به شیوه درست و خطا
مقایسه اتصال ترانسمیتر به روش درست و اشتباه
به مراد آب‌بندی محل اتصال ترانسمیتر، نباید از نوار تفلون یا این که وسایل آب‌بندی متفرقه بهره برد. آب‌بندی و درزبندی ترانسمیتر فشار، با استعمال از قطعه ارائه گردیده بوسیله کمپانی تولیدکننده اجرا میگیرد.

مقایسه آب‌بندی درست (واشر سیاه در تصویر راست) و غلط
مقایسه آب‌بندی درست (واشر سیاه در تصویر راست) و نادرست
در نواحی در حدود ولوهای ایزولاسیون که قابلیت انقطاع و وصل ناگهانی جریان وجود دارااست، استعمال از محافظ یا این که اسنابر فشار در خطوط ایمپالس، از آسیب وصال به ترانسمیتر و خطای اندازه‌گیری دوری می‌نماید.

استعمال از اسنابر در مسیر نصب ترانسمیتر به خواسته دوری از زخم‌های ناشی از اغتشاش جریان
استعمال از اسنابر در مسیر نصب ترانسمیتر به خواسته دوری از زخم‌های ناشی از اغتشاش جریان
کابل اتصال ترانسمیتر به واحد در اختیار گرفتن می بایست به سیرتکامل‌ای باشد که از تجمع رطوبت در محل اتصال کابل خودداری شود.

روش اتصال درست و خطا کابل اتصال به کنترلر
نحوه اتصال درست و خطا کابل اتصال به کنترلر
ضمن مفاد بالا، نکات دیگری وجود دارا‌هستند که رعایت آنها بر روی تعیین شایسته ترین محل نصب ترانسمیتر فشار و بهبود توجه اندازه‌گیری اثر میگذارند. بعضا از این موارد عبارت می‌باشند از:

مسافت دربین محل عبور سیال تا ترانسمیتر، بایستی کوتاه‌ترین مسافت ممکن باشد.
در سیستم‌های جابجایی سیالات مایع، شیب ایمپالس پایپینگ می بایست دست‌کم موازی 8 سانتی‌متر در هر کدام متر (8 درصد) و افزایشی (از محل ترانسمیتر فشار تا محل اتصال به خط لوله) باشد.
نصب ترانسمیتر در مجراهای یک طرفه (انتهایی)، بایستی از روش منیفولد ولو شکل گیرد. در غیر این شکل، احتمال ایجاد کرد اضافه فشار و زخم وصال به دیافراگم را ارتقا می‌دهد.
از نصب ترانسمیتر در نقاط بالایی سیستم‌های جابجایی سیالات مایع و نقاط ذیل سیستم‌های جابجایی سیالات گازی هجران شود.
کل خطوط ایمپالس می بایست دارنده دمای شبیه باشند.
تخلیه گاز از داخل سیستم‌های جابجایی سیالات مایع به نه جاری ساختن گیرد.
مواد خورنده یا این که بسیار داغ راجع‌به بدون واسطه با سنسورها و فلنج‌های ترانسمیتر قرار نداشته باشند.
تمهیدات ما یحتاج برای دوری از ته‌نشینی رسوبات و تخلیه آن‌ها از باطن خطوط ایمپالس اتخاذ گردد.
از نصب امکانات در نواحی مستعد انجماد دوری گردد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 29
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 58
  • بازدید سال : 74
  • بازدید کلی : 449
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی